Lecturer(s)
|
|
Course content
|
Chromaticity of architecture and sculpture works as an essential component of the entire impact of creative works. Basic overview related to chromaticity development, its relationship between historical periods, and overview of opinions covering these problems. Chromaticity results considering procedures applied, chromaticity considering creativity expression methods, aesthetic, psychological and social sources of chromatic surface treatment of sculpture and architectural works. Scopes: Egypt and medieval Middle East, ancient Greece, ancient Rome, early Christian art, central Europe and Mediterranean culture, chromaticity relationship in Romanesque and Gothic art, chromaticity in Renaissance and Baroque, chromatic surface typology in Baroque art, change in chromaticity approach in Rococo and classicism, 19th century changes, transport development and availability of natural raw materials, formation and development of modern interest in chromaticity of sculpture and architectonic works of the past.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (reading, lecture, briefing)
|
Learning outcomes
|
Subject objectives consist in improving and expanding students´ knowledge ability, which is scarcely presented as a complex, i.e. to apply colour as a final impact of architectural and sculpture works.
Students are capable of being well versed in application, sense, importance and artistic impact of colour within the history of creative culture.
|
Prerequisites
|
unspecified
|
Assessment methods and criteria
|
Oral examination
Oral exam
|
Recommended literature
|
-
Barevné úpravy kamene památkových objektů. Sborník ze semináře STOP, 2005.
-
Barevnost fasád. Sborník z pracovního semináře SÚPPOP a SÚRPMO Praha, 1983.
-
Barevnost kamene a kamenných prvků fasád. Sborník ze semináře STOP, 2004.
-
Bayerová T. - Bayer K. Přírodovědný průzkum povrchových úprav kamene a jeho vypovídací hodnota. 2004.
-
Borghini G. Marmi antichi. Řím, 1998.
-
Kaše J. - Kotlík P. Braunův Betlém. Drama umění a krajiny v proměnách času. Praha-Litomyšl, 1999.
-
Kaše J. Barevné povrchyn soch a architektonických kamenných prvků. In: Barevnost kamene a kamenných prvků fasád.. Sborník ze semináře STOP, 2004.
-
Kaše J. Barva v architektuře a sochařství. Zdroje a umělecké prostředky. In: Barevné úpravy kamene památkových objektů.. Sborník ze semináře STOP, 2005.
-
Kaše J. Úvaha o barevnosti palácové kaple sv. Erharda a sv. Uršuly v Chebu. in: Zpravodaj STOP, sv. 7, č.2, 2005.
-
Nejedlý V. Několik poznámek k natírání povrchů uměleckých a uměleckořemeslných kamenosochařských děl při jejich opravách. in: Zprávy památkové péče, 62, 2002.
-
Suchomel M. Dvě úvahy o podobě původních malířských adjustací povrchu kamenných soch. in: Zprávy památkové péče, 7-8, 1997.
-
Suchomel M. Původní malířské povrchové adjustace českých barokních kamenných soch. in: Památky a příroda, 8/1983, 1983.
|