Vyučující
|
-
Lahoda Tomáš, prof. akad. mal.
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je seznámení studentů s nově se rozvíjející problematikou restaurování děl výtvarného umění 20. a 21. století a uvedení do systému uměleckých stylů vzniklých zejména v 60. letech 20. století, kdy ve světovém umění došlo k zásadnímu přerodu. V České republice dosud teoretická reflexe těchto jevů v souvislosti s restaurováním chybí. Studenti se naučí orientovat se v nově vznikající disciplíně v oblasti restaurování, s jejíž problematikou se v praxi setkají. Okruhy témat v prvním semestru: Nové okruhy problémů v oblasti restaurování. Čím se liší restaurování děl 20. a 21. století od děl starších období? Teorie restaurování moderního a současného umění: iniciativa INCCA, současný stav bádání, hlavní okruh problémů, základní literatura. Změna pohledu na umění ve 20. století, intence autora, deskilling, dematerializace umění. Rozšíření hranic pojmu umění: je konceptuální umění určeno k restaurování? Experimentování s barvami v USA v 30 - 50. letech (David Alfaro Siqueiros, Jackson Pollock, malování autolaky atp.). Počátky používání akrylových barev v Británii (David Hockney a Independent Group). Vztah mezi umělcem a výrobcem barev: americký minimalismus (Morris Louis, Frank Stella).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámení studetnů s nově se rozvíjející problemtikou restaurování děl výtvarného umění 20. a 21. století a podat úvod do uměleckých stylů vzniklých zejména v 60. letech 20. století, kdy ve světovém umění došlo k zásadnímu přerodu a v České republice dosud teoretická reflexe těchto jevů chybí.
Studenti se naučí orientovat se v nově vznikající disciplíně v oblasti restaurování, s jejíž problematikou se v praxi setkají.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Zápočet formou vypracování písemné práce.
|
Doporučená literatura
|
-
Anita Quye - Colin Williamson (eds). Plastics: collecting and conserving. Edinburgh, 1999.
-
Ijsbrand Hummlen - Dionne Sillé. Modern Art: Who Cares?. Amsterdam, The Foundation for the Conservation of Modern Art, 1999.
-
Jackie Heuman. Material Matters: the conservation of modern sculpture. London, Tate Gallery, 1999.
-
Jackie Heumann. From Marble to Chocolate: Conservation of Modern Sculpture. 2001.
-
Jo Crook - Tom Learner. The Impact of modern paints. London, Tate Gallery, 2000.
-
Katie Lloyd Thomas. Materials Matters: Architecture and Material Practice. Routledge, 2007.
-
Monika Wagner - Dietmar Rübel - Sebastian Hackenschmidt. Lexikon de künstlerischen Materials. Werkstoffe der modernen Kunst von Abfall bis Zinn. München, Verlag S. H. Beck, 2002.
-
Monika Wagner. Das Material der Kunst. Eine andere Geschichte der Moderne. München, Verlag S. H. Beck, 2002.
-
Salvador Muňoz Viňas. Contemporary Theory of Conservation. Elsevier Ltd., 2005.
-
Thomas J. S. Learner - Patricia Smithen - Jay W. Krueger - Michael R. Schilling. Modern Paints Uncovered. The Getty Conservation Institute, 2006.
-
Thomas J. S. Learner. Analysis of Modern Paints, Getty Conservation Institute. 2005.
-
Ursula Schadler-Saub - Angela Weyer. Theory and Practice in the Conservation of Modern and Contemporary Art. Reflections on the Roots and the Perspectives.. Archetype Publications, 2010.
|