Předmět: Základy managementu

« Zpět
Název předmětu Základy managementu
Kód předmětu KIT/IZMGE
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Brodský Zdeněk, Ing. Ph.D.
  • Přívratská Dana, Ing.
Obsah předmětu
Úvod do managementu, vymezení pojmů management Manažeři, manažerské funkce Profil manažera - principy a styl manažerské práce, sebekontrola, time management Podniková kultura, etika podnikání, management a podnikání Plánování - principy, členění plánů, řízení plánů podle cílů Organizování - organizační formy a struktury, řízení a správa společnosti Rozhodování - rozhodovací procesy, jejich struktura a typy, rozhodovací problémy Motivace, vedení lidí, koordinace Kontrola - kontrolní systémy, druhy kontrol, audity a controlling Komunikace - interní, komunikace s vnějším prostředím Personální management - personální práce, výběr, rozmísťování, odměňování, hodnocení pracovníků, řízení kariéry Cvičení případové studie zaměřené na týmovou spolupráci, případové studie zaměřené na podnikovou organizaci, koordinaci procesů a celkové fungování podniku, vedení porad, případové studie zaměřené na osobnost manažera a vedení lidí, procvičování prezentačních a diskusních dovedností, příprava na přijímací pohovor, psaní životopisu, základní orientace v zákoníku práce. Popis cílů a náplně jednotlivých přednášek Úvod do managementu /ZM 01/ Cílem přednášky je vymezit základní pojmy managementu, jeho základní funkce a metody. Vysvětlit nutnost managementu v kontextu fungování organizace - podniku, vymezit základy podnikového managementu a jednotlivé souvislosti ve vlivu okolí a fungování podnikového managementu. Přednáška taktéž obsahuje přehled a popis základních manažerských funkcí Plánování /ZM 02/ Přednáška pojednává o manažerské aktivitě plánování, jako základu řízení a konkurence schopnosti podniku a jeho návaznost na strategický management, dále pak o sestavování, struktuře a členění plánů podle cílů. Organizování /ZM 03, 04/ Přednáška vymezuje pojem organizace a organizování a zdůrazňuje jejich význam pro efektivní fungování podniku. Přednáška zahrnuje příklady organizačních forem a struktur, vysvětluje základy řízení a správy společnosti. Přednáška se zabývá taktéž důležitostí termínů pravomoc, odpovědnost, kompetence, delegování a zmocňování, participace. Rozhodování /ZM 05/ Cílem přednášky je osvětlit rozhodování, jako základní a jednu z nejdůležitějších úloh managementu, vysvětlit strukturu a jednotlivé typy rozhodování, popsat potenciální rozhodovací problémy a chyby při rozhodovaní a jejich možné důsledky. Přednáška taktéž pojednává o podnikatelském riziku. Vedení pracovníků /ZM 06, 07/ Cílem přednášky je vysvětlit principy vedení pracovníků, motivace a kontrola pracovníků jako souboru konkrétních manažerských aktivit vedoucích k dosažení stanovených cílů. Přednáška zahrnuje pojmy kontrola, vedení lidí, ovlivňování, koordinace, motivace lidí, týmová spolupráce. Personalistika /ZM 08/ Cílem přednášky je vymezit základy personálního managementu. Přednáška pojednává o personálních činnostech podniku. Zahrnuje personální plánování, získávání a výběr pracovníků, přijímání, vzdělávání, odměňování pracovníků, pracovní vztahy.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody samostatných akcí, Nácvik dovedností
Výstupy z učení
Cílem předmětu je uvedení studentů do problematiky managementu v obecné rovině z pohledu podnikatelských subjektů se zaměřením na základní manažerské funkce a koncepce. V předmětu budou studenti také seznámeni s případovými studiemi.
Student získá základní přehled v oblasti managementu, získá praktické komunikační dovednosti.
Předpoklady
Student by měl mít přehled v základních ekonomických veličinách v rámci podnikání firem.

Hodnoticí metody a kritéria
Posouzení zadané práce

Studenti na první cvičení přinesou krátké pojednání (cca 10 řádků) na téma "co očekávám od tohoto předmětu - proč chci studovat předmět". Studenti v rámci prvního cvičení prezentují zvolené téma. Předmět je ukončen na základě klasifikace semestrální práce. 80 % docházka na cvičení. Semestrální práce Téma semestrální práce je pro studenty jednotné, a to: " Vaše představa o budoucí pracovní funkci v kontextu fungování vybrané firmy". Ve vytvořené organizační struktuře vybrané firmy vyznačte vlastní manažerskou pozici a popište stručně jednotlivé prvky Vaší činnosti: popis činnosti firmy, právní forma, organizační struktura, náplň práce, předpoklady pro plnění zvolené funkce, zodpovědnosti a kompetence, koordinace procesů uvnitř oddělení a celé firmy, motivace a hodnocení pracovníků, základní požadavky na fungování vybrané firmy a požadavky na Vašeho budoucího managera - nadřízeného. Semestrální práce musí být v rozsahu minimálně 4 stran formátu A4 v řádném formátu. Semestrální práce musí být odevzdána do konce semestru.
Doporučená literatura
  • Kovaříková, I.,Mareš, S. Základy managementu Gaudeamus. Hradec Králové, 2000.
  • Siegl, M.,Buchta, M. Základy managementu. Univerzita Pardubice, 2000.
  • Vodáček, L. , Vodáčková , O. Teorie a praxe v informační společnosti , Management Press. Praha, 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta elektrotechniky a informatiky Studijní plán (Verze): Komunikační a mikroprocesorová technika (2013) Kategorie: Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní