Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Autochtonní model nemoci, antropologické paradigma v psychiatrii. Psychopatologie u pokročilých somatických onemocnění. Deprese v paliativní medicíně. Etiopatogeneze, diferenciální diagnóza deprese a demence. Farmakoterapie a psychoterapie deprese u onkologických onemocnění. Primární a symptomatické postižení mozku u pokročilých onkologických onemocnění. Pseudoneurastenie a demence při paraneoblastické, metabolické a iatrogenní encefalopatii. Delirium v pokročilých stadiích onkologických onemocnění. Etiopatogeneze, klinický obraz, léčba. Léčba bolesti a její psychopatologické komplikace v onkologii. Farmakoekonomika v psychiatrii. Logoterapie V. E. Frankla. Existenciální psychoterapie I. D. Yaloma. Psychologie a psychopatologie umírání. Možnosti a meze psychiatrie a psychoterapie v paliativní hospicové péči. Mezní situace v paliativní medicíně, prevence syndromu vyhoření.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem přednášek je seznámení se základními duševními poruchami typickými pro paliativní medicínu s důrazem na preterminální a terminální stadia onkologických onemocnění, jejich etiopatogenezi, klinický obraz, diferenciální diagnostiku a jejich prevenci a léčbu, včetně psychoterapie. Dalším cílem je seznámení s existenciální psychoterapií jako teoretickým základem pro doprovázení nemocných v závěru života.
Studující bude v schopen samostatně diagnostikovat uvedené duševní poruchy a vést jejich léčbu v rámci komplexního ošetřovatelského procesu, bude schopen samostatně rozhodovat v době nepřítomnosti lékaře o doplnění laboratorních vyšetření a případné úpravě farmakologické léčby, o nutnosti vyšetření ošetřujícím lékařem i o konsiliárních vyšetřeních jinými lékaři, případně psychologem, indikovat hospitalizaci u nemocného v domácí péči. Bude schopen organizovat diagnostický i léčebný proces v nemocničním zařízení i v domácí péči. Získá teoretický základ pro psychologické vedení onkologicky nemocných a doprovázení umírajících.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Posouzení zadané práce, Didaktický test
Splnění povinné 90% účasti na cvičeních, seminářích. Splnění písemného testu. Zpracování zadané písemné práce.
|
Doporučená literatura
|
-
FAIRMAN, N. at al. Clinical manual of Palliative Care Psychiatry. American Psychiatric As. Publishing, 2016.
-
FRANKL, V. E. Utrpení z nesmyslnosti života. Praha: Portál, 2016.
-
HAŠKOVCOVÁ, H. Thanatologie: nauka o umírání a smrti. 2. vyd. Praha: Galén, 2007.
-
HERMAN, E., PRAŠKO, J., SEIFERTOVÁ, D. Konziliární psychiatrie.. Praha: Galén, 2007.
-
JIRÁK, R. Gerontopsychiatrie. Praha: Galén, 2013.
-
KALVACH, Z. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008.
-
Koukolík, František. Lidský mozek : [funkční systémy : norma a poruchy]. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-771-4.
-
MASOPUST, J.; URBAN, A.; VALIŠ, M. at al. Neuropsychiatrické případy. Praha: Galén, 2011.
-
McWILLIAMS, N. Psychoanalytická diagnóza. Praha: Portál, 2015.
-
RABOCH, J.; PAVLOVSKÝ, P. et al. Klinická psychiatrie v denní praxi. Praha: Galén, 2008.
-
WISE, N. T.; BIONDI, M.; COSTANTINI, A. Psycho-Oncology. American Psychiatric As. Publishing, 2013.
-
YALOM, D. I. Existenciální psychoterapie. Praha: Portál, 2006.
|