Název předmětu | Česká literatura ve středoevropském kontextu |
---|---|
Kód předmětu | KLK/CLSK |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Předmětem tohoto semináře budou texty českých a středoevropských spisovatelů zaměřené na problematiku literárního zpracování moci a osobní i společenské viny. pojmy: autobiografický román, egodokument, literatura a fikce, ústní tradice a logocentrická literatura, pravda literatury, menšinová literatura, literatura a politika, esej, literární topos 1. Otázka středoevropanství. Pojem středoevropská literatura, příručky, literatura. Nastavení pravidel, zadání referátů. 2. Franz Kafka: Ortel. Koreferát: G. Deleuze, F. Guattari: Kafka: za menšinovou literaturu. Praha: Hermann a synové, 2001. Koreferát 2: Pavel Eisner: Prosaické dílo Franze Kafky in Československá vlastivěda , díl VII. Písemnictví, str. 364-365. pojmy: menšinová literatura, deteritorializovaná literatura 3. Moderní a postmoderní patriarchální rodinné ságy ve středoevropské literatuře Thomas Mann: Buddenbrookovi Joseph Roth: Pochod Radeckého Karel Čapek: Obyčejný život Maria Dąbrowska: Noci a dny. Péter Nádas: Konec rodinné ságy. Péter Esterházy: Harmonia caelestis. koreferát: Paul Ricoeur: Čas a vyprávění. FILIPOWICZ, Marcin Łukasz a Alena ZACHOVÁ. Rod v memoárech: případ Hradec Králové. Červený Kostelec: P. Mervart, 2009, 165 s. ISBN 978-80-87378-11-3. 4. Maloměsto jako synekdocha společnosti. K.Čapek: Obyčejný život. K. Poláček: Okresní město. D. Kosztolányi: Pavučina. E. Gilk: Poetiky a kontexty prózy Karla Poláčka. Filipowicz a kol. Od patriarchy k tatínkovi. Hradec Králové 2008. 5. odborná exkurze 6. Kadetka jako jeden z toposů středoevropské literatury (Robert Musil: Zmatky chovance Törlesse, Joseph Roth: Pochod Radeckého, Géza Ottlik: Škola na hranici) Film. Plukovník Redl. István Szabó 1985. Koreferát: Jan M. Heller: Cesta do hlubin kadetovy duše Koreferát: Eric J. Hobsbawm/ Střední Evropa, politika a kultura in Jiří Trávníček (ed.): V kleštích dějin. Střední Evropa jako pojem a problém. Brno, Host 2009. ISBN 978-80-7294-323-4. S. 212-222. 7. odborná exkurze 8. Tzv. středoevropská groteska Franz Kafka Jaroslav Hašek Ladislav Fuks István Örkény Bohumil Hrabal Milan Kundera Karel Kosík: Hašek a Kafka in Jiří Trávníček (ed.): V kleštích dějin. Střední Evropa jako pojem a problém. Brno, Host 2009. ISBN 978-80-7294-323-4. Str. 132-141. 9. Středoevropské pornografie. Witold Gombrowicz, Péter Esterházy. Freedman - Combs: Narativní psychoterapie. 10. Způsoby literárního ztvárnění holokaustu u středoevropských spisovatelů Nobert Frýd: Krabice živých. Ladislav Fuks: Pan Theodor Mundstock. Imre Kertész: Člověk bez osudu. Arnošt Lustig Jáchym Topol (Sestra, Chladnou zemí) Zygmunt Bauman: Modernita a holokaust Jiří Holý a kol.: Šoa v české literatuře a v kulturní paměti, Praha 2011. Petra Holá: Měla svou rasu a svůj původ. Lustigovy hrdinky. in B. Knotková - Čapková: Tváří v tvář. Gender jako metodologická kategorie literárních analýz. Praha 2010. 11. Autobiografie a kolektivní paměť. Zdena Salivarová: Honzlová. Alaine Poltzová: Žena na frontě. Günther Grass: Při loupání cibule. Otta Filip: Sedmý životopis. Péter Esterházy: Opravené vydání. Freedman - Combs: Narativní psychoterapie. Koreferát: Jan Assmann: Kultura a paměť. 12. Současné menšinové literatury a středoevropský literární diskurs Roman Erös: Cadík. Praha 2008. ISBN: 978-80-7386-024-0. Deleuze-Guattari: Kafka. Alena Scheinostová: je romská literatura dost dobrá? http://www.iliteratura.cz/Clanek/29113/je-romska-literatura-dost-dobra-in-romeacz pojmy: menšinová literatura, ústní tradice 13. Středoevropská cestopisná esej Magris, Szcigiel, Varga, Stasiuk
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní orientaci v literatuře střední Evropy a zároveň si osvojit pojmy umožňující národní literaturu do tohoto celku zasadit.
Student si upevní dovednost propojit individuální přístup k literárnímu textu s abstraktním modelem komparatistického a literárně historického diskursu. |
Předpoklady |
Studijní předmět vychází ze znalosti základních poznatků oboru dějin české literatury, kterou si studenti osvojili na střední škole a během předchozího studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Posouzení zadané práce, Didaktický test
Samostatná práce v průběhu semestru, účast na odborné exkurzi, povinný referát. Samostudium dle povinné a doporučené literatury. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Regionální (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Religionistika (2013) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Dějiny literární kultury (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Péče o kulturní dědictví (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka (2013) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Gender history (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2016) | Kategorie: Sociální vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Filozofie (2013) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Kulturně historická slavistika (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Anglická filologie (2015) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): English Language Teacher Education (2013) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2013) | Kategorie: Sociální vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Soudobé dějiny (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Resocializační pedagogika (2013) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |