Vyučující
|
-
Kouba Miroslav, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod. Centrum, periferie a semiperiferie v základní definici. Kulturologické pojetí pojmů. 2. Počátky vzdělanosti u Slovanů: formování prvních středověkých států a jejich kulturních center. 3. Cyrilometodějská tradice a počátky slovanské kultury: Velká Morava, Bulharsko, Kyjevská Rus. 4. Kulturní centra středověkého polského státu. 5. Pojetí centra a periferie v kultuře Kyjevské Rusi. 6. Kulturní centra středověkého českého státu: 7. Vrcholná centra renesanční kultury u Slovanů: Polsko, Dubrovnická republika, české země. 8. Parametry barokového slavismu z hlediska kulturně aktivních center. 9. Osvícenství a slovanská kulturní střediska. 10. Pojetí centra a periferie v rámci slovanského obrození. Nová centra národních kultur. 11. Transformující se centra kulturního života v průběhu 20. století. Vznik nových periferií. 12. Slovanská kulturní centra a periferie v době evropské integrace. 13. Celková sumarizace: shrnutí význačnějších momentů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Kurz sleduje v obecně slovanském kontextu měnící se úlohu kulturních center a jejich vztah ke společenskému životu. Mezi přední témata kurzu proto patří otázka účasti vzdělanostních středisek na formování národních kultur, jejich dotváření a přizpůsobování aktuálním sociokulturním poměrům. Pozornost bude rovněž věnována otázce, do jaké míry ovlivňovala centra kultury v jednotlivých slovanských prostředích své periferní oblasti. Mezi stěžejními metodologickými přístupy je třeba uvést zejména hledisko chronologické, v jehož rámci bude kurz sledovat kulturně aktivní oblasti v průběhu kulturních dějin. V tomto smyslu se pozornost nesoustředí pouze na literární činnost a její význačná střediska, ale v širším smyslu pojímá všechny oblasti kulturního života.
Schopnost sledovat proměny kulturních center a analyzovat dynamiku vývoje národních kultur.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Posouzení zadané práce, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta, Rozhovor
Aktivní účast a docházka. Semestrální práce na vybrané téma.
|
Doporučená literatura
|
-
A.Brückner. Dzieje kultury polskiej I-IV.. Warszawa, 1991.
-
B. Chropovský . Slované. Praha, 1989.
-
F. Wollman. Slovesnost Slovanů. Praha, 1928.
-
J. Bidlo. Slovanstvo. Obraz jeho minulosti a přítomnosti. Praha, 1912.
-
J. Máchal. Slovanské literatury I-III.. Praha, 1929.
-
J. Rychlík. Mezi Vídní a Cařihradem I.. Praha, 2009.
-
M. Bobrownicka. Język i tożsamość narodowa. Slavica. Kraków, 2000.
-
M. Hroch. V národním zájmu. Požadavky a cíle evropských národních hnutí devatenáctého století v komparativní perspektivě. Praha, 1999.
-
P. Ivić. Dějiny srbské kultury. Praha, 1995.
-
Z. Črnja. Kuturna historija Hrvatske. Ideje ? ličnosti ? djela. Zagreb, 1964.
|