Vyučující
|
-
Téra Michal, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednáška se bude zaměřovat na tyto tematické okruhy: počátky a zdroje polské kultury, středověká kultura a polská společnost, raně novověká polská kultura, polská lidová kultura a její archaické kořeny, idea sarmatismu, baroko, osvícenství a romantismus, reflexe (film jako zrcadlo polské společnosti).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Cílem přednášky je seznámit studenty s hlavními tendencemi polské kultury v diachronním (historický vývoj) i synchronním (20. století) pohledu, které určovaly a určují strukturu a identitu polského národa.
Student se seznámí se základními historickými vrstvami polské kultury a jejich rolí při formování polské identity.
|
Předpoklady
|
Znalost polštiny na úrovni A2. Vyúčovací jazyk - polština.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Posouzení zadané práce
Aktivní účast, esej, ústní zkouška na zvolené téma.
|
Doporučená literatura
|
-
Uniwersalizm i swoistość kultury polskiej, Kłoczkowski J. (red.), 1., 2.. Lublin, 1990.
-
Z dziejów polskiego społeczeństwa i kultury. Wr.-War.-Kr.-Gd.-Ł., 1989.
-
BARTMIŃSKI, A. Encyklopedia kultury polskiej XX w. Wroclaw , 1993.
-
BRÜCKNER A. Dzieje kultury polskiej. Kraków, 1991.
-
CUDAK R., TAMBOR J. Kultura polska. Silva rerum. Katowice, 2002.
-
KORNATOWSKA M. Wodzireje i amatoly. Warszawa, 1990.
-
MICHAŁOWSKA T. Średniowiecze. Warszawa, 1996.
-
SZCZYPKA J. Kalendarz polski. Warszawa, 1984.
-
URBAŃCZYK, S. Encyklopedia wiedzy o języku polskim . Wroclaw , 1989.
-
Zebrała M. Kochanowska. Zaklety pierścień. Baśnie, podania i legendy polski. Warszawa, 1982.
|