Vyučující
|
-
Malý Radek, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obecná charakteristika období I: situace, změny, spis. organizace, nakladatelství, časopisy, skupiny, manifesty, tendence; ceny a soutěže Próza: disent versus svoboda; exil; autoři nejstarší a střední generace; debutanti po r. 1989 a po r. 2000 Poezie: vývoj v devadesátých a nultých letech; nová jména Drama: tendence, autoři, žánry Jinojazyčná česká literatura po roce 1989 Literatura pro děti a mládež po r. 1989
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Přednáška je zaměřena na vývoj české literatury a na situaci českého literárního života v období po roce 1989. Připomenuty budou významné soudobé literární osobnosti i "druhý život" literárního díla ve filmových, divadelních aj. adaptacích. Reflektována bude i problematika postmoderny v české literatuře, jakož i vývojová fáze jiných uměleckých proudů. Pozornost bude věnována i jinojazyčné české literatuře a literatuře pro děti a mládež.
Souhrnné informace o vývoji a stavu české literatury během posledních desetiletí s možností je uplatnit v odborné praxi (redakční aj.), případně ve vlastní badatelské, výzkumné či rešeršní činnosti.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
Účast na přednáškách není povinná, avšak účast na nich je žádoucí. U zkoušky se předpokládá znalost významných děl z tohoto období, stejně jako několika titulů příslušné odborné literatury. Student ke zkoušce předloží reprezentativní soupis beletrie a sekundární literatury. 1. Obecná charakteristika období: situace, změny, spis. organizace, skupiny, manifesty 2. Významná nakladatelství původní české beletrie, literární časopisy, literární život 3. Próza 1: disent versus svoboda; exil; nejstarší generace 4. Próza 2: střední generace 5. Próza 3: debutanti po r. 1989 a po r. 2000 6. Situace v české poezii v 90. letech 7. Situace v české poezii po r. 2000 8. Drama 1: základní tendence, autoři a aktéři v kamenných divadlech 9. Drama 2: základní tendence, autoři a aktéři studiových scén 10. Jinojazyčná česká literatura po roce 1989 U zkoušky se předpokládá znalost významných děl z tohoto období, stejně jako několika titulů příslušné odborné literatury. Student si vylosuje jeden z okruhů a dále ke zkoušce předloží reprezentativní soupis beletrie a sekundární literatury. Z tohoto soupisu bude formulována druhá otázka.
|
Doporučená literatura
|
-
Antalogie nové české literatury 1995-2004. Praha, 2004.
-
HAMAN,A. Prozaické surfování. Česká literatura na konci milénia. Olomouc, 2001.
-
KOLEKTIV AUTORŮ. Rozprava o současné poezii. Plzeň, 2006.
-
Kolektiv autorů. V souřadnicích volnosti. Praha, 2008.
-
Koletiv autorů. V souřadnicích mnohosti. Praha, 2014.
-
KOPÁČ,R. Hvizd žlutého inkoustu a facka. Praha, 2004.
-
KOŽMÍN, Z.;Trávníček, J. Na tvrdém loži z psího vína.. Brno, 1998.
-
MACHALA,L. Literární bludiště. Bilance polistopadové prózy. Praha, 2001.
-
NOVOTNÝ,J. Mezi moderností a postmoderností. Praha, 2300.
-
ŠTOLBA,J. Nedopadající džbán. Úvahy o básnících a poezii. Praha, 2006.
|