Course: Theory of Literature and Interpretation

« Back
Course title Theory of Literature and Interpretation
Course code KLKS/TELI2
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Bachelor
Year of study 1
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Studený Jiří, Mgr. Ph.D.
Course content
1. Semantics and pragmatics of fictional worlds as a tool for interpretation of literary texts 2. Aesthetic effect of a text from the point of view of applied poetics, rhetoric and stylistice 3. Narrative categories of narrator in the context of text focalisation and points of view 4. Topological structure of texts, symbolic motives, chronotop and archetypes 5. Literary character as the central principle of thematic structure of fictional world 6. Rhetorical principles in the context of ideological structure of a text 7. Dialogue and dialogic aspects in contemporary Czech postmodern prose 8. Aesthetic pluralism, stylistic dialogues and value polyphony

Learning activities and teaching methods
Dialogic (discussion, interview, brainstorming), Work with text (with textbook, with book), Stimulating activities (simulation, games, drama)
Learning outcomes
The knowledge and skills acquired durign the previous seminar Introduction to literary theory will be practiced and improved through the individual seminar paper whose objective will be to analyze and interprete specific features of a fictinal world of selected current Czech narrative text. The fictional world of the text will be handled from the complex perspective, particularly with respect to dominant semantic and pragmatic, communication aspects of its construction, including relevant secondary literature on genology, stylistice and poetics, narratology and thematology. The compulsory part of the paper will be formed by literary theory analysis of a representative one list text extract, copied for the seminar participants in corresponding quantity.
The course graduates will be able to analyze various artistic or journalistic, essayistic and non-fiction texts, to find a corresponding secondary literature and understand the meaning of the text in the context of its cultural and historical determinations. All of these provides them with the general insight into structure and different functions of text communication, including its critical reading.
Prerequisites
unspecified
KLKS/TELI1

Assessment methods and criteria
Home assignment evaluation, Student performance assessment, Oral performance analysis, Discussion

After a short methodological introduction, all participants of the course will present a detailed analysis of an agreed book of contemporary Czech prose during which, as well as through the following seminar debate, they focus on the complex approach to semantics and pragmatics of corresponding fictional worlds. Attention will be paid especially to the aspects of narratology, thematology and stylistics, together with the overal features of imaginative thinking and its aesthetic presentation in the text of the presented author.
Recommended literature
  • BARTHES, R. Fragmenty milostného diskursu. Červený Kostelec, 2008.
  • BÍLEK, P. A. Hledání jazyka interpretace k modernímu prozaickému textu. Brno, 2003.
  • BÍLEK, P. A., HRABAL, J., KUBÍČEK, T. Naratologie. Strukturální analýza vyprávění.. Praha, 2013.
  • BRUKNER, J., FILIP, J. Poetický slovník. Praha, 1997.
  • COHNOVÁ, D. Co dělá fikci fikcí. Praha, 2009.
  • DOLEŽEL, L. Heterocosmica. Fikce a možné světy. Praha, 2003.
  • DOLEŽEL, L. Heterocosmica II. Fikční světy postmoderní české prózy. Praha, 2014.
  • DOLEŽEL, L. Narativní způsoby v české literatuře. Praha, 2014.
  • DOLE6EL, L. Fikce a historie v období postmoderny. Praha, 2008.
  • FIŠER, Z. A KOL. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno, 2012.
  • FOŘT, B. Literární postava. Vývoj a aspekty naratologických zkoumání. Praha, 2008.
  • GRYGAR, M. Terminologický slovník českého strukturalismu. Obecné pojmy estetiky a teorie umění.. Brno, 1999.
  • HODROVÁ, D. A KOL. ?na okraj chaosu?Poetika literárního díla 20. století. Praha, 2001.
  • HODROVÁ, D. Citlivé město. Eseje z mýtopoetiky.. Praha, 2006.
  • HODROVÁ, D. (ed.). Poetika míst. Kapitoly z literární tematologie. Praha, 1997.
  • HODROVÁ, D. Hledání románu. Kapitoly z historie a typologie žánru.. Ostrava, 1994.
  • JACKO, T. Autor a čtenář jako představy. Koncepty autora a čtenáře v moderním a postmoderním myšlení. Praha, 2014.
  • JEDLIČKOVÁ, A., SLÁDEK, O. (ed.). Vyprávění v kontextu. Praha, 2008.
  • KOBLÍŽEK, T. Fenomén fikce. Příspěvky k fenmomenologii literatury. Praha, 2010.
  • KOL. AUTORŮ. Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky.. Brno, 2001.
  • KOŘÍNEK, P., FORET, M., JAREŠ, M. V panelech a bublinách. Kapitoly z teorie komiksu.. Praha, 2015.
  • KOTEN, J. Jak se fikce dělá slovy. Brno, 2013.
  • KUBÍČEK, T. Vypravěč. Kategorie narativní analýzy. Brno, 2007.
  • LAKOFF, G., JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. Brno, 2002.
  • NEWTON, M. K. Jak interpretovat text. Olomouc, 2008.
  • NUNNING, A. Lexikon teorie literatury a kultury. Koncepce, osobnosti, základní. Brno, 2006.
  • PECHAR, J. Interpretace a analýza literárního díla. Praha, 2002.
  • PEPRNÍK, M. Topos lesa v americké literatuře. Brno, 2005.
  • RYANOVÁ, M.-L. Narativ jako virtuální realita. Imerze a interaktivita v literatuře a elektronických médiích.. Praha, 2015.
  • ŘÍHA, I,, STUDENÝ, J., (eds.). Sedm statečných a spol. Próza psaní ženami v kontextu současné české literární kultury.. Pardubice, 2015.
  • ŠIDÁK, P., MULLER, R. Slovník novější literární teorie. Praha, 2012.
  • ŠTOCHL, M. Teorie literární komunikace. Praha, 2005.
  • TRÁVNÍČEK, J. Pčíběh je mrtev? Schizmata a dilemata moderní prózy. Brno, 2003.
  • TURNER, M. Literární mysl. O původu myšlení a jazyka. Brno, 2005.
  • WELLEK, R., WARREN, A. Teorie literatury. Olomouc, 1996.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Arts and Philosophy Study plan (Version): Historical and Literary Studies (2015) Category: History courses 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer