Název předmětu | Fyzika II |
---|---|
Kód předmětu | KMF/IFY2E |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Základní pojmy magnetizmu - Lorentzova síla, indukce a intenzita magnetického pole, indukční tok. Pohyb nabité částice v magnetickém poli. Hmotový spektroskop. Ampérův zákon. Biotův - Savartův zákon. Magnetické vlastnosti látek. Elektromagnetická indukce. Vlastní a vzájemná indukčnost. Přechodové jevy. Kmitavý pohyb. Časová závislost výchylky, rychlosti, zrychlení, kinetické a potenciální energie v případě harmonického pohybu. Vlnění v bodové řadě. Huygensův princip. Vznik střídavého proudu. Transformátory. Střídavé veličiny, komplexní formalismus. Základní obvody s harmonickými veličinami. Základy hydrostatiky a hydrodynamiky. Zákony Pascalův a Archimédův. Rovnice kontinuity a Bernoulliho rovnice. Základy termiky a termodynamiky. Teplo a teplota, tepelná roztažnost a rozpínavost. Stavová rovnice ideálního plynu. Tepelná vodivost. Kalorimetrie. 1. a 2. termodynamická věta. Základy geometrické optiky. Fermatův princip. Úplný odraz. Zrcadla, čočky, hranol. Jednoduché optické přístroje.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Laborování |
Výstupy z učení |
Předmět rozvíjí poznatky se kterými se studenti seznámili v předmětu Fyzika I. Je zaměřen především na elektřinu, magnetismus a základní představy kvantové fyziky, dále na základní poznatky z mechaniky tekutin, termiky a termodynamiky, optiky a stavby atomu. V seminářích studenti řeší problémy spojené s odpřednášenou látkou.
Po absolvování se student bude orientovat v základech klasické fyziky. |
Předpoklady |
nespecifikováno
KMF/IFY1E |
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Podmínky zápočtu: dvě písemné práce (příklady), absolvování laboratorních cvičení zkouška je ústní. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta elektrotechniky a informatiky | Studijní plán (Verze): Komunikační a mikroprocesorová technika (2015) | Kategorie: Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta elektrotechniky a informatiky | Studijní plán (Verze): Komunikační a mikroprocesorová technika (2016) | Kategorie: Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta elektrotechniky a informatiky | Studijní plán (Verze): Řízení procesů (2014) | Kategorie: Speciální a interdisciplinární obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta elektrotechniky a informatiky | Studijní plán (Verze): Komunikační a mikroprocesorová technika (2013) | Kategorie: Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta elektrotechniky a informatiky | Studijní plán (Verze): Řízení procesů (2013) | Kategorie: Speciální a interdisciplinární obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta elektrotechniky a informatiky | Studijní plán (Verze): Řízení procesů (2015) | Kategorie: Speciální a interdisciplinární obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta elektrotechniky a informatiky | Studijní plán (Verze): Řízení procesů (2016) | Kategorie: Speciální a interdisciplinární obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta elektrotechniky a informatiky | Studijní plán (Verze): Komunikační a mikroprocesorová technika (2014) | Kategorie: Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |