Vyučující
|
-
Ochtinská Hana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Charakteristika OP a jeho historický vývoj, 1. Fáze OP -posuzování -sesterská anamnéza, fyzikální vyšetření. Diagnostika - druhá fáze OP, analýza údajů, formulování ošetřovatelských diagnóz, NANDA taxonomie. Plánování - třetí fáze OP, plánování, stanovení pririt, cílů, intervencí, sestavení plánu ošetřovatelské péče. Realizace ošetřovatelské péče - čtvrtá fáze OP, typy sesterských činností, vyhodnocení - pátá fáze OP,validizace plánu ošetřovatelské péče. Potřeby člověka (obecně), potřeby nemocného člověka. Potřeba dýchání. Faktory ovlivňující kysličování. Ošetřovatelské diagnózy vztahující se k potřebě dýchání. Potřeba výživy - základní živiny, faktory ovlivňující výživu. Ošetřovatelské diagnózy vztahující se k potřebě výživy. Potřeba tělesné mobility. Aktivita a cvičení. Pády. Hodnocení úrovně soběstačnosti nemocného. Ošetřovatelské diagnózy vztahující se k potřebě pohybu. Potřeba vyprazdňování, poruchy vyprazdňování moči a stolice. Ošetřovatelské diagnózy vztahující se k potřebě vyprazdňování. Potřeba tělesné hygieny. Ošetřovatelské diagnózy vztahující se k potřebě hygieny. Potřeba odpočinku a spánku. Faktory ovlivňující spánek, poruchy spánku. Ošetřovatelské diagnózy vztahující se k poruchám spánku. Potřeba být bez bolesti. Pohoda. Akutní a chronická bolest. Ošetřovatelské diagnózy vztahující se k bolesti. Potřeba bezpečí a jistoty - faktory ovlivňující bezpečí a jistotu, psychická odezva na neuspokojení potřeby. Ošetřovatelské diagnózy vztahující se na potřebu bezpečí a jistoty. Potřeba sebekoncepce, sebeúcty, seberealizace - faktory ovlivňující sebekoncepci a sebepojetí. Ošetřovatelské diagnózy vztahující se k potřebám sebekoncepce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základní charakteristikou oboru ošetřovatelství, s jeho historií, principy moderního ošetřovatelství, základy multikulturního ošetřovatelství, teorií ošetřovatelského procesu (OP), s problematikou lidských potřeb a jejich klasifikací.
Student rozumí základním pojmům, dovede prakticky používat metodu ošetřovatelského procesu u zdravých, nemocných či handicapovaných jedinců různých věkových kategorií, skupin a národností, zná strategie řízení kvality v systémech zdravotní péče, umí kvalitu zdravotní péče sledovat, vyhodnocovat a kontinuálně zvyšovat.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Posouzení zadané práce, Didaktický test
Splnění povinné 60% účasti na přednáškách, 80% na cvičeních. Splnění písemného testu nebo ústní zkoušky dle rozhodnutí garanta předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
INTERNATIONAL NANDA. Ošetřovatelské diagnózy: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 464s. T. Heather Herdman, 2015.
-
MAREČKOVÁ, Jana. NANDA - International diagnostika v ošetřovatelském procesu, NIC a NOC klasifikace. Ostravská univerita v Ostravě, Zdravotně sociální fakulta., 80 s., 2006.
-
PLEVOVÁ , Ilona a kol. Ošetřovatelství II. Praha: Grada, 224 s., 2011.
-
PLEVOVÁ , Ilona a kol. Ošetřovatelství I. Praha: Grada, 2011.
-
ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 136 s., 2011.
-
TÓTHOVÁ, Valérie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2.vyd. Praha: Triton, 225s., 2014.
-
TRACHTOVÁ, Eva a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 2.vyd. Brno: IDV PZ, 186s., 2013.
|