Předmět: Psychologie obecná a vývojová

« Zpět
Název předmětu Psychologie obecná a vývojová
Kód předmětu KOS/P3PPY
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Štveráková Sabina, PhDr.
  • Papršteinová Markéta, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Psychologie jako vědní disciplína. Metody poznávání duševního života. Úvod do psychologie osobnosti - geneze osobnosti. Psychické vlastnosti osobnosti. Psychické stavy. Psychické procesy. Teorie osobnosti. Pojem a podstata duševního vývoje. Pojem ontogeneze. Podíl dědičnosti, prostředí a výchovy na rozvoj psychiky. Vývojové teorie. Prenatální období. Novorozenecké období. Kojenecké období. Období batolete. Předškolní období. Období mladšího školního věku. Období druhé strukturální přeměny, puberta. Adolescence. Období dospělosti. Období stáří. Osobnost. Typy stresových situací a jejich zvládání. Syndrom vyhoření. Relaxace. Bolest, dítě a bolest. Strach, úzkost. Nácvik empatie. Produktivní a neproduktivní přístup k nemocnému. Vybrané techniky bazální stimulace. Psychologický přístup ke smyslově postiženým. Psychologický přístup k mentálně postiženým.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je předat studentům základní informace z oblasti obecné a vývojové psychologie, seznámit je s podstatou osobnosti s důrazem na osobnost nemocného.
Student dovede vysvětlit postavení psychologie jako vědy v systému společenských věd, umí analyzovat psychické činnosti, procesy a stavy a jejich poruchy. Prostřednictvím poznání své osobnosti lépe porozumí druhým lidem. Chápe odlišnosti lidské psychiky v jednotlivých vývojových obdobích. Dovede používat základní techniky zvládání stresových situací.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonu studenta, Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování

Splnění povinné 50% účasti na přednáškách. Splnění povinné 80% aktivní účasti na cvičeních. Splnění písemného nebo ústního zkoušení dle rozhodnutí garanta předmětu. Splnění seminární práce.
Doporučená literatura
  • ČÍŽKOVÁ, J. Poznání duševního života člověka. 4. vyd. Olomouc: Vydavatelství UP, 106 s., 2012.
  • DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 2008.
  • HEYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie.. 7. vyd. Praha: Portál, 2013. 168 str., 2013.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Vyd. 3. Praha : Portál, 279 s., 2009. ISBN 978-807-3675-684.
  • RATISLAVOVÁ, K. Aplikovaná psychologie - porodnictví. Praha : Area, 2008.
  • ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti. 6. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 208 s., 2010.
  • ŘÍČAN, P. Psychologie.. 3. vyd. Praha: Portál, 2009. 300 s., 2009.
  • SLAMĚNÍK, I. Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada Publishing, 2011.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. 1. vyd. Praha: Portál,, 2012.
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Portál, 2012. 536 s., 2012.
  • ZACHAROVÁ, E., ŠIMÍČKOVÁ - ČÍŽKOVÁ, J. Základy psychologie pro zdravotnické obory. 1. Vyd. Praha : Grada publishing, 288 s., 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Porodní asistentka (2013) Kategorie: Zdravotnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Porodní asistentka (2014) Kategorie: Zdravotnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Porodní asistentka (2016) Kategorie: Zdravotnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní