Course: Psychology

« Back
Course title Psychology
Course code KOS/P3PSP
Organizational form of instruction Lecture + Lesson
Level of course Bachelor
Year of study 2
Semester Winter
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Ulrichová Monika, Mgr. Ph.D.
  • Papršteinová Markéta, Mgr. Ph.D.
  • Štveráková Sabina, PhDr.
Course content
Stress (theory of stress, stressors, health impact of stress). Mental hygiene. Ontogenesis. Concept and essence of mental life. Participation of transmission, environment and upbringing to psyche development. Evolutionary theories. Prenatal period, neonatal period. Toddler period. Pre-school and infant school period. Pre-puberty and puberty period. Medical and social worker and team. How to manage manipulation and mobbing. Values, the meaning of life. Working with own emotions.

Learning activities and teaching methods
Monologic (reading, lecture, briefing), Dialogic (discussion, interview, brainstorming), Methods of individual activities, Skills training
Learning outcomes
The aim of the course is to pass the students the basic information from the field of general, evolutionary and social psychology, to inform them about the essence of a personality with an accent to the personality of a patient.
The student is able to explain the position of psychology as a science in the system of social sciences, he/she can analyse psychical activities, processes and states and their disorders. Through the recognition of his/her personality the student is able to understand more other people. He/she can recognize the differences of human psyche in every single period of life. He//she can use the basic techniques to manage stress situations.
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
The fulfilment of compulsory 50% presence at lectures. The fulfilment of compulsory 80% active presence at seminars. Written test or oral exam fulfilment according to course guarantor decision. Fulfillment of the seminar work.
Recommended literature
  • BLATNÝ, M. a kol. Psychologie osobnosti. Hlavní témata, současné přístupy. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010.
  • BOUČEK, J. a kol. Lékařská psychologie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006.
  • BOWLBY, J. Odloučení. Kritické období raného vztahu mezi matkou a dítětem. 1. vyd. Praha: Portál, 2012.
  • BOWLBY, J. Vazba. Teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. 1. vyd. Praha: Portál, 2010.
  • ČÍŽKOVÁ, J. Poznání duševního života člověka. 4. vyd. Olomouc: Vydavatelství UP, 106 s., 2012.
  • ERIKSON, E. H. Dětství a společnost. 1. vyd. Praha: Kosmas, 2002.
  • GRUSS, P. Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. 1. vyd. Praha: Portál, 2009.
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. 2. vyd. Praha: Havlíček Brain Team, 2010.
  • HEWSTONE, M.; STROEBE, W. Sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2006.
  • JOBÁNKOVÁ, M. Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. 2. vyd. Brno: IDVPZ, 2002.
  • KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. 1. vyd. Academia: Praha, 2005.
  • KRATOCHVÍL, S. Sexuální dysfunkce. 3. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. 3. vyd. Praha : Portál, 279 s., 2009.
  • LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006.
  • LANGMEIER, J.; MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. 4. vyd. Praha: Karolinum, 2011.
  • PIDRMAN, V.; KOLIBÁŠ, V. Změny jednání seniorů. 1. vyd. Praha: Galen, 2005.
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5.
  • ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti. Obor v pohybu. 6. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010.
  • ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti. 6. vyd. Praha: Grada Publishing, 208 s., 2010.
  • ŘÍČAN, P. Psychologie. 3. vyd. Praha: Portál, 300 s., 2009.
  • SLAMĚNÍK, I. Emoce a interpersonální vztahy. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011.
  • SMÉKAL, V.; MACEK, P. Utváření a vývoj osobnosti. 1. vyd. Brno: Barrister&Principal, 2002.
  • ŠULOVÁ, L. Raný psychický vývoj dítěte. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2010.
  • TRESS, W.; KRUSSE, J. a kol. Základní psychosomatická péče. 1. vyd. Praha: Portál, 2008.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010.
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2008.
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Portál, 536 s., 2012.
  • VÝROST, J.; SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008.
  • ZACHAROVÁ, E., ŠIMÍČKOVÁ - ČÍŽKOVÁ, J. Základy psychologie pro zdravotnické obory. 1. Vyd. Praha : Grada publishing, 288 s., 2011.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Health Studies Study plan (Version): Health and Social Worker (2014) Category: Health service 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Health Studies Study plan (Version): Health and Social Worker (2013) Category: Health service 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter