Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Pedagogika jako vědní disciplína. Vývoj pedagogických principů. Edukační realita: základní pojmy a vztahy. Edukační procesy, učení. Subjekt edukace, profese edukátora Edukační prostředí. Základy didaktiky. Aktivizační didaktické metody. Zdravotně-sociální pracovník v roli edukátora. Typy edukace. Základní předpoklady edukace. Edukační anamnéza. Metoda edukačního plánu - cíl, obsah, vědomosti, pomůcky. Organizace edukační lekce, edukační program. Model EUR. Evaluace edukace. Alternativní vyučovací metody používané při edukaci.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí, Pozorování, Demonstrace, Nácvik dovedností, Pracovní činnosti, Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout studujícím základní informace z oblasti pedagogiky, didaktiky a edukace.
Studující aplikuje poznatky a zkušenosti získané při přednáškách do praxe. Studující umí získat edukační anamnézu. Studující zvládá vypracování a použití edukace a edukačního programu u zdravých, nemocných a hendikepovaných ve všech vývojových obdobích. Studující úspěšně provádí evaluaci edukačního procesu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Posouzení zadané práce, Analýza výkonu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta, Didaktický test
Splnění povinné 60% účasti na přednáškách. Splnění povinné 80% účasti na cvičeních. Splnění písemného testu. Zpracování zadání písemné práce.
|
Doporučená literatura
|
-
GRECMANOVÁ, H.; URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007.
-
Juřeníková, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
-
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005.
-
ŠPIRUDOVÁ, L. a kol. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha: Grada Publishing, 2006.
-
TALIÁNOVÁ, M.; ŘEŘUCHOVÁ, M. Vybrané kapitoly z didaktiky ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2011.
|