Předmět: Speciální pedagogika

« Zpět
Název předmětu Speciální pedagogika
Kód předmětu KPZ/P2SPG
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čermák Zdeněk, PhDr.
  • Neubauer Karel, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Faltová Barbora, Mgr.
Obsah předmětu
Speciální pedagogika jako studijní a vědní disciplína. Historie péče o osoby s postižením. Vliv současných změn v edukaci žáků se speciálními potřebami, integrace. Národní plán vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením. Systém speciální pedagogiky. Uvedení do problematiky osob s mentální retardací, demencí a poruchami autistického spektra. Uvedení do problematiky osob s tělesným postižením, zdravotním oslabením a osob nemocných. Uvedení do problematiky osob se smyslovým postižením. Uvedení do logopedie. Uvedení do problematiky osob s narušenou socializací, s poruchami chování a emocí, osob se závislostmi. Uvedení do problematiky osob s kombinovanými vadami. Problematika osob se specifickými poruchami učení, syndromem ADHD. Speciální pedagogika raného věku a raná péče. Speciálně pedagogická andragogika a gerontagogika. Postavení ucelené koordinované (re)habilitace ve speciální pedagogice. Spolupráce speciálně pedagogických institucí a nestátních neziskových subjektů. Analýza současných trendů ve speciální pedagogice, školský zákon. Aktuální trendy v oblasti péče o jedince s postižením - integrace. Strategické dokumenty celosvětových organizací, Evropské unie a aktuální legislativní opatření v České republice. Speciální pedagogika a hraniční vědní obory včetně zdravotně sociální práce. Integrační a inkluzivní vzdělávání. Aplikace pedagogických a speciálně pedagogických zásad v praxi. Aktuální problematika cílových skupin speciální pedagogiky. Alternativní školy a alternativní pedagogické koncepce. Poradenská zařízení, volnočasové aktivity. Mezirezortní spolupráce - školství, zdravotnictví, sociální služby. Zdroje informací pro osoby s postižením.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí, Pozorování, Demonstrace, Nácvik dovedností, Pracovní činnosti, Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout studujícím základní pedagogický a speciálně pedagogický pojmový aparát včetně základních poznatků z jednotlivých speciálně pedagogických oborů.
Studující zná příčiny, projevy a důsledky senzorického postižení, mentálního postižení, komunikačních vad a poruch, tělesných vad, některých chronických onemocnění, specifických poruch učení a chování.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Posouzení zadané práce, Analýza výkonu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta, Didaktický test

Splnění zadané zápočtové práce. Splnění povinné 80% účasti na přednáškách a cvičeních. Splnění písemného zápočtového testu.
Doporučená literatura
  • Národní plán vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením na období 2010-2014: schválený usnesením vlády České republiky ze dne 29. března 2010 č. 253. Praha: Úřad vlády České republiky, 2010.
  • FISCHER, S.; ŠKODA, J. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008.
  • JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9.
  • Jesenský, Ján. Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-196-1.
  • KRHUTOVÁ, L. Občané se zdravotním postižením a veřejná správa. Olomouc: Výzkumné centrum integrace zdravotně postižených, 268 s., 2005. ISBN 80-903-6580-9.
  • LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010.
  • PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010.
  • RENOTIÉROVÁ, M. Základy speciální pedagogiky I., II. Olomouc: UP, 2005.
  • SLOWÍK, J. Speciální pedagogika: prevence a diagnostika, terapie a poradenství, vzdělávání osob s různým postižením, člověk s handicapem a společnost. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-802-4717-333.
  • SÝKOROVÁ, K. Základy sociologie, filosofie a etiky pro pomáhající profese. Liberec: TUL, 2008. ISBN 978-80-7372-323-1.
  • Šándorová, Zdenka. Základy komprehenzívní a integrativní speciální pedagogiky raného věku : učební text pro studující speciální pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-259-3.
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.). Integrativní školní (speciální) pedagogika: základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Zdravotně-sociální pracovník (2013) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Zdravotně-sociální pracovník (2014) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní