Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Historie a současnost péče o jedince se smyslovým a komunikačním postižením. Jedinec se smyslovým a komunikačním postižením v systému zdravotně sociální péče a služeb. Diagnostika postižení. Specifika zdravotně sociální práce a zásady přístupu k osobám se smyslovým a komunikačním postižením. Význam ucelené (re)habilitace. Využití terapeutických a terapeuticko-formativních přístupů. Technické pomůcky. Zdravotně sociální péče a speciálně pedagogická edukace jedinců se smyslovým a komunikačním postižením. Sociální a pracovní (re)habilitaci včetně sociálních služeb. Role agentur podporovaného zaměstnávání. Systémový přístup k jedincům s duálním postižením (s hluchoslepotou). Role neziskového sektoru. Organizace poskytující služby cílové skupiny. Sociální služby. Standardy kvality sociálních služeb, volnočasové aktivity, bydlení, aktivizační činnosti. Místní, regionální a státní sociální politika. Problematika bezbariérovosti. Analýza a konkrétní příklady ucelené (re)habilitace osob se smyslovým a komunikačním postižením. Návštěva konkrétního poskytovatele sociální služby - komplexní zpracování informací o zdravotně sociální práci. Prezentace seminárních prací a diskuse. Konkrétní příklady technických, komunikačních a informačních bariér.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik dovedností
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je navázat v rámci mezipředmětových vztahů na již získané vědomosti, znalosti a dovednosti o cílové skupině osob se speciálními potřebami v důsledku smyslového a komunikačního postižení dle sylabu.
Studující se seznámí se specifiky zdravotně sociální práce s jedinci se smyslovým a komunikačním postižením, prohloubí si vědomosti a dovednosti z oblasti ucelené rehabilitace, alternativní a augmentativní komunikace, pochopí funkci sociálních služeb a nestátních neziskových organizací. Umí aplikovat standardy kvality sociálních služeb, připravit program v rámci volnočasových aktivit či aktivizační činnosti se zaměřením na jedince se smyslovým a komunikačním postižením.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
KPZ/P4ZP1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění povinné účasti na přednáškách a cvičeních. Splnění písemného testu nebo ústního zkoušení dle rozhodnutí garanta předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
HOUDKOVÁ, Z. Sluchové postižení u dětí - komplexní péče. 1. vyd. Praha: Triton, 2006.
-
JESENSKÝ, J. Přehled systému komprehenzívní tyflopedie. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002.
-
KLENKOVÁ, J. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006.
-
KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. 1. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.
-
NEUBAUER, K. Logopedie: učební text pro bakalářské studium speciální pedagogiky. 3. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010.
-
SOURALOVÁ, E.; LANGER, J. Surdopedie. 1. vyd. Olomouc: UP, 2005.
-
ŠÁNDOROVÁ, Z. Vybrané kapitoly z komprehenzivní surdopedie. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003.
-
VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. 1. vyd. Brno: Paido, 2004.
|