1. okruh: evolucionismus První okruh se věnuje antropologickému myšlení přelomu 19. a 20. století. Hlavní myšlenkový vliv měl evolucionismus a antropologové věnující se náboženství se ho snažili vysvětlit, tak že hledali jeho prvotní univerzální formu. Studenti se seznámí se třemi teoriemi původu náboženství skrze texty tří významných osobností tehdejší doby (Edward Burnett Tylor, Robert Ranulph Marett a James Frazer). 2. okruh: difuzionismus V návaznosti bude text Franze Boase, zakladatele difuzionismu v antropologickém myšlení a kritika evolocionismu. 3. okruh: Studium rituálů Arnolda van Gennepa: V roce 1909 publikoval Arnold van Gennep vlivnou studii zaměřující se na rituály přechodu. Van Gennep proslul především výzkumem průběhu rituálu a jeho rozdělením na jednotlivé fáze. Van Gennepův přístup bude představen kapitolou z jeho knihy Přechodové rituály. 4. okruh: funkcionalismus S příchodem Bronislawa Kaspara Malinowského se antropologické výzkumy radikálně mění. Především je kladen velký důraz na terénní výzkumy a jsou odmítnuty myšlenky evolucionismu a snaha o hledání prvotního náboženství. Skrze texty B. K. Malinowského a Georgese Dumézila se studenti seznámí s hledáním funkcí jednotlivých náboženských aktů ve společnosti. Tomuto období dominuje představa, že každá část kultury plní svou specifickou funkci, která, pokud je nalezena, slouží i jako vysvětlení. 5. okruh: ranný strukturalismus Strukturalismus přichází poměrně záhy po funkcionalismu a jeho snaha je hledat struktury kulturního myšlení. Studenti se seznámí s prací Edwarda Evana Evans-Pritcharda a jeho převratného výzkumu čarodějnictví u kmene Azandů v Africe.
|
-
BOAS, Franz. The Evolutionary Viewpoint. In: The Mind of Primitive Man, s. 174-196. New York: The Macmillan Company, 1921.
-
DUMÉZIL, Georgers. Trojčlenná theologie. In: Mýty a bohové Indoevropanů, s. 69-128. Praha: OIKOYMENH, 1997.
-
DUMÉZIL, Georgers. Tři funkce společenské a kosmické. In: Mýty a bohové Indoevropanů, s. 69-128. Praha: OIKOYMENH, 1997.
-
Dumézil, Georges. Mýty a bohové Indoevropanů. Praha: Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-25-9.
-
DURKHEIM, Emile. Elementární formy náboženského života: Systém totemismus v Austrálii. Praha: OIKOYMENH, 2002.
-
ELIADE, Mircea. Dějiny náboženského myšlení I-III.. Praha: OIKOYMENH, 1995.
-
EVANS-PRITCHARD, E. E. The Notion of Witchcraft Explains Unfortunate Events. In: Witchcraft, Oracles, and Magic among the Azande, s. 18 -32. Oxford: Clarendon Press, 1976. ISBN 0-19-874029-8.
-
EvansPritchard, E. E. Witchcraft, oracles and magic among the Azande. Oxford: Clarendon Press, 1976. ISBN 0-19-874029-8.
-
FRAZER, James G. Sympatetická magie. In: Zlatá ratolest, s. 17-56. Praha: Československý spisovatel, 2012.
-
GEERTZ, Clifford. Interpretace kultur. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000.
-
LéviStrauss, Claude. Myšlení přírodních národů. Praha: Dauphin, 1996. ISBN 80-901842-9-4.
-
LÉVI-STRAUSS, Claude. Štruktúra mýtov. Štrukturálna antropológia, s. 215-242. Bratislava: Kalligram, 2000.
-
MALINOWSKI, Bronislaw. Kula; the Circulating Exchange of Valuables in the Archipelagoes of Eastern New Guinea. Man, Vol. 20, s. 97-105, 1920.
-
MARRET, Robert R. Pre-Animistic Religion. Folklore, Vol. 11, No. 2, s. 162-184, 1900.
-
Soukup, Václav. Přehled antropologických teorií kultury. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-328-5.
-
TYLOR, Edward B. The Philosophy of Religion among the Lower Races of Mankind. The Journal of the Ethnological Society of London (1869-1870), Vol. 2, No. 4, pp. 369-381, 1870.
|