Předmět: Indická filozofie

« Zpět
Název předmětu Indická filozofie
Kód předmětu KRE/INFI
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fárek Martin, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Úvod: specifické rysy indického myšlení, důležité problémy a témata, které řešil. Nejstarší myšlení: védské sbírky, upanišady, vjákarana. Sámkhja Njája Védánta: počátky, důležitá témata, historický nástin. Védánta: advatita, višištádvaita, dvaitádvaita, ačintjabhédábhéda-tattva. Jóga a další z dosud neprobraných sad-daršanů Neortodoxní školy: počátky buddhistického a džinistického myšlení. Buddhistické myšlení před vznikem mahájány I. Buddhistické myšlení před vznikem mahájány II. Počátky mahájánového myšlení Rozvoj mahájánových škol Indická a západní filosofie

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí, Nácvik dovedností
Výstupy z učení
Cílem kursu je uvést studenty do témat a způsobů kladení otázek, kterými se zabývali indičtí myslitelé od dávných časů. Poválečná západní filosofie teprve postupně objevuje jiné způsoby teoretického myšlení a překonává své předsudky a neporozumění indickému myšlenkovému světu. Seznámení s odlišným způsobem myšlení bude provázeno hlubším vhledem do fundamentů a omezení naší vlastní myšlenkové tradice.
Studenti získají přehled o problémech, které řešili myslitelé indického subkontinentu. Základní porozumění tématům ukáže také propojenost jednotlivých myšlenkových škol (šesti daršanů, buddhistických a dalších). Jednou z důležitých kompetencí v kursu rozvíjených bude schopnost přijetí radikální jinakosti jiných způsobů myšlení, nežli je náš, a úsilí o porozumění této jinakosti.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Rozhovor

Podmínkami k úspěšnému složení zkoušky jsou pravidelná a aktivní účast na semináři, domácí četba každý týden, znalost témat probíraných v semináři a základní literatury.
Doporučená literatura
  • BRONKHORST, Johannes (ed.). Mimamsa and Vedanta. Interaction and Continuity. New Delhi, 2007.
  • GANERI, Jonardon (ed.). Indian Logic. A reader. Richmond, 2001.
  • HALBFASS, Wilhelm. India and Europe. An Essay in Understanding. Albany, 1998.
  • POTTER, Karl (ed.). Encyclopedia of Indian Philosophies, Vol. 11. Advaita Vedanta 800-1200 A.D.. New Delhi, 2006.
  • STAAL, Frits. Ritual and Mantras. Rules without Meaning. New Delhi.
  • WILLIAMS, Paul with TRIBE, Anthony. Buddhist Thought. London, 2000.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Religionistika (2013) Kategorie: Filozofie, teologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Filozofie (2013) Kategorie: Filozofie, teologie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní