Předmět: Antropologie médií

« Zpět
Název předmětu Antropologie médií
Kód předmětu KSKA/AMED
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Samek Tomáš, Mgr. M.A., Ph.D.
Obsah předmětu
1. Mediovanost výpovědní události 2. Mediální a metamediální komunikace 3. Média a (re)produkce sociálního vědomí 4. Teorie médií z hlediska společenských věd 5. Sociální komunikace a kultura 6. Produkce mediálních komunikátů 7. Antropologie mediální cirkulace 8. Mediální obsahy 9. Mediální žánry a intertextualita 10. Vzdálený druhý 11. Veřejné mínění a politická komunikace 12. Rysy mediální krajiny Povinná literatura: McQuail, D. 2009. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál. Spitulnik, D. 1993. Anthropology and Mass Media. Annual Review of Anthropology 22: 293-315. Thompson, J.B. 2004. Média a modernita. Sociální teorie médií. Praha: Karolinum. Doporučená literatura: Fairclouhg, N. 1995. Media Discourse. London: Edward Arnold. Reifová, I. a kol. 2004. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál. Trampota, T., M. Vojtěchovská. 2010. Metody výzkumu médií. Praha: Portál.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout studujícím orientaci v základních přístupech antropologie médií a teorie masové komunikace.
Studující získají schopnost komparativní analýzy mediálních komunikátů a naučí se kriticky přemýšlet o jejich roli v českém a evropském veřejném prostoru.
Předpoklady
Předmět požaduje po studujících schopnost všestranné analýzy mediální komunikace, schopnost kriticky číst odborný text a prezentovat výsledky komparativní analýzy různých médií.
KSKA/USA

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonu studenta, Prezentace

1. každý týden: pravidelná docházka - max. 2 absence 2. jednou za semestr: ústní prezentace "Různá média - různé světy" - komparativní analýza dvou českých a jednoho zahraničního média publikovaných v týž den; prezentuje skupina studujících 3. jednou za semestr: písemná analýza - vývoj jednoho jevu sledovaného v různých médiích; vypracovává každý studující samostatně 4. několikrát za semestr: otázka k textům či jiným předepsaným materiálům: vytištěná + odevzdaná všemi skupinami studujících v té hodině, na kterou je materiál předepsán. Skutečnost, že na hodinu bude předepsán studijní materiál, bude oznámena e-mailem vždy před příslušnou hodinou. Vzhledem k seminární povaze půjde až na výjimky o kratší materiály, většinou v češtině, často aktuální povahy. Proto nejsou předem vypsány v sylabu. HODNOCENÍ Splnění bodu 1 je podmínkou toho, aby studující mohl být klasifikován. Celková známka za semestr pak vznikne kombinací těchto tří dílčích známek: - známka za ústní prezentaci (tvoří 30 % celkové známky) - průměrná známka ze všech odevzdaných otázek (10 % celkové známky) - známka z písemné analýzy (60 % celkové známky)
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2013) Kategorie: Sociální vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní