Vyučující
|
-
Jetmarová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Počátky a vývoj ekologické antropologie (Steward, Harris, Vayda, Rappaport). Klasická ekologická antropologie, Nová ekologická antropologie (Kottak). Pravěk. Lidé v pravěku a jejich způsob využívání a chápání životního prostředí. Příklad moravský mezolit a paleolit. Co nám vypovídá nález "alpského muže". Osídlování Evropy na základě mitochondriální DNA Arktické oblasti, přírodní podmínky, Inuité a jejich kultura, lov mořské zvěře jako adaptace na prostředí, Grónsko, sever Kanady a USA, ekologické problémy Aljašky. Subarktické oblasti I, přírodní podmínky, Sibiř, nativní kultura historie, kult lovné zvěře, animismus, šamanismus, kolonizace Sibiře, postavení sib. nár. v ruské společnosti, současnost nativních kultur, SZ Sibiř, těžba ropy, zemního plynu a dřeva z hlediska krajiny a jejích obyvatel. Subarktické oblasti II, sever Kanady a USA, přírodní podmínky, Nativ people (Dene, severní Algonkinové), lovci severních lesů, obchod s kožešinami, kolonizace, Treaties, současnost, negotiation process, př. východní Cree a James Bay hydroelectric project. Severní Amerika I, přírodní prostředí, nativní etnika a jejich kultura před a pokontaktní, kulturní okruhy-přizpůsobení se rozdílným přírodním podmínkám, tanec slunce, zvířata-duchové ochránci. Severní Amerika II, kolonizace kontinentu, př. vybíjení bizonů jako prostředku boje s prérijními kmeny, současnost, američtí indiáni a jejich vliv na alternativní ekologické myšlení. Pastevecké společnosti. Zemědělské společnosti. Industriální společnosti a ekologická antropologie. Globální a ekologické problémy, globalizace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je věnován vzniku a vývoji ekologické antropologie a jejím čelním představitelům. Cílem předmětu je analýza vztahu člověka (jako člena určité společnosti) a přírodního prostředí, způsobů využívání přírodních zdrojů, nativním environmentálním znalostem. Jeho součástí jsou i přednášky věnované některým skupinám původního obyvatelstva a současným ekologickým problémům.
Student získá základní vědomosti o ekologických přístupech v antropologii a kompetenci k jejich případné aplikaci.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
KSKA/USA a zároveň KSKA/VAM
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Didaktický test
Zkouška je podmíněna úspěšným absolvováním písemného testu. Celkové hodnocení bude provedeno podle klíče: Písemný test sestávající z 10 otázek hodnocených 1 bodem. Pro získání zápočtu se požaduje nejméně 6 bodů, při neúspěchu je možno test opakovat. Druhým předpokladem je aktivní účast na přednáškách spojená s prezentací vlastního příspěvku na zadané téma. Ukončení: Zkouškou
|
Doporučená literatura
|
-
BODLEY, J. H. Anthropology and Contemporary Human Problems. Mayfield Publishing Company, 2001.
-
BUTZER, K. W. Environment and Archeology. Methuen, 1972.
-
CAMPBELL, B. Human Ecology, The story of our place in nature from prehistory to the present, Aldine,. New York, 1985.
-
FEITH, H. A. Hunting and the Quest for Power. in Native Peoples: The Canadian Experience, McCelland and Stewart, 1995.
-
HARRIS, M. Cultural Materialism. New York, 1980.
-
MARTIN, C. Keepers of the game, indian-animal relationships. London, 1978.
-
MURPHY, R. F. Úvod do kulturní a sociální antropologie, s. 128-148,. Praha, 1998.
-
NELSON, R. K. Hunters of the northern forest, Designs for survival among the Alaskan Kutchin. The University of Chicago Press, 1986.
-
ORTOVÁ, J. Kapitoly z kulturní ekologie. Karolinum, 1999.
-
SPINDLER, K. Muž z ledovce. Mladá fronta, 1998.
-
VIGET, E. Ekonomika i tradicionnoe zemlepolzovanie vostočnych. Ekaterinburg, 1999.
|