Vyučující
|
-
Horáková Hana, doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Antropologie, díky etnografickému zaměření na vztahy mezi lokálními a globálními procesy a díky pozornosti, kterou věnuje kulturním a sociálním (stejně jako ekonomickým, politickým či technologickým) aspektům společenské změny, nabízí zcela unikátní optiku ke studiu mezinárodního rozvoje. V tomto předmětu se zaměříme na vztahy mezi antropologií a rozvojovým sektorem a budeme promýšlet hlavní teorie a přístupy antropologického studia rozvoje. Budeme hledat odpovědi na otázky jako: Co je to "rozvoj" a co "zaostalost"? Co znamena "třetí svět" a jak vznikl? Jakým problémům čelí na počátku 21. století a jakými změnami dnes prochází? Jaké jsou příčiny selhání mezinárodní pomoci, co znamená úspěch a jak je vytvářen? Nevyhneme se ani otázkám spojeným s rostoucí chudobou v zemích globálního Severu. K přemýšení nad těmito otázkami si připomeneme historii rozvojové teorie, ve které se zaměříme na politický kontext a význam různých modelů bok po boku s antropologickými koncepty sociální a kulturní změny.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Studující získají porozumění sociálním důsledkům rozsáhlých "modernizačních" projektů, neoliberalismu, Světové banky a programů strukturálních změn Mezinárodního měnového fondu, role nevládních organizací v rozvoji a problémů, kterým čelí. Studující budou schopní kriticky promýšlet instituce mikro půjček či participativní strategie coby soudobé naděje na ekonomický rozvoj a snížení chudoby.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
|