Vyučující
|
-
Hyánková Tereza, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
I. Historická perspektiva 1. Epistemologie a "klasikové" sociologie. Odhalování zákonů versus porozumění. Durkheim a Weber 2. Epistemologie a metody "tradiční" sociální a kulturní antropologie. Malinowski a Boas 3. Epistemologické a metodologické změny v antropologii. Geertz, Marcus, Burawoy, Bourdieu II. Praktická perspektiva 4. Rozhovor 5. Pozorování 6. Další metody použitelné v antropologickém výzkumu 7. Etika výzkumu III. Epistemologické otázky 8. Poznání a sdílení zkušenosti, poznání a význam. 9. Determinace a aktivní přístup (structure versus agency) 10. Kauzalita, interpretace a chápání druhých 11. Objektivismus, relativismus a kritická intersubjektivita
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je rozšířit a prohloubit základní znalosti antropologické metodologie. Kurz se zaměřuje na hlubší teoretickou reflexi antropologických metodologických problémů a na diskuzi nad konkrétními realizovanými terénními výzkumy. Na přednáškách se zaměříme na tři tematické celky 1. porozumění vývoje antropologické metodologie 2. praktické rady, zamyšlení a diskuzi týkající se jednotlivých metod a etiky 3. současné epistemologické otázky spjaté s antropologickým zkoumáním. Tento předmět by vám měl pomoci zodpovědět nejrůznější otázky, se kterými se při svém výzkumu potýkáte, například: Jaká metoda je při mém zkoumání vhodná? Jakým způsobem mám provést rozhovor a čeho se vyvarovat? Jakým způsobem mám rozumět výpovědím respondenta? S jakými etickými dilematy se může antropolog setkat a jakým způsobem se k nim může postavit? Na seminářích se zaměříme nejprve na četbu textů spjatých s metodologickými otázkami, poté se budeme věnovat konkrétním výzkumům. Každý student bude mít za úkol nahrát a přepsat jeden rozhovor, reflektovat kontext, ve kterém rozhovor vznikal, interpretovat rozhovor a zamyslet se nad tím, co by příště udělal jinak. Spolužáci budou mít za úkol přepsaný rozhovor prostudovat, okomentovat a zamyslet se nad tím, co by bylo možno vylepšit a na co by se mohl zaměřit další rozhovor se stejným respondentem.
Po absolvování kurzu bude student schopen fundovaně reflektovat zásadní otázky antropologické metodologie, zvolit a aplikovat relevantní metody a techniky pro konkrétní antropologický výzkum a naplánovat, uskutečnit a vyhodnotit antropologický výzkumný projekt.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Posouzení zadané práce
Aktivní účast na výuce. Četba zadaných textů k semináři. Realizace jednoho nahrávaného rozhovoru (přepsání, popis kontextu a kritická reflexe). Kritické čtení a komentování rozhovorů spolužáků. Předmět je ukončen písemnou zkouškou.
|
Doporučená literatura
|
-
Bernard, H. R. Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Methods.. Altamira Press, 1995.
-
Bourdieu, P. Participant Objectivation. Journal of the Royal Anthropological Institute, 9, 2: 281?294., 2003.
-
Burawoy, M. The Extended Case Method. Sociological Theory. 16, 1: 4-33., 1998.
-
Coleman, S., P. Collins (eds). Locating the Field: Space, Place and Context in Anthropology.. New York, 2006.
-
Fay, B. Současná filosofie sociálních věd. Multikulturní přístup. Praha, 2002.
-
Marcus, G. Ethnography in/of the World System. Annual Review of Anthropology, 24, 95-117., 1995.
-
Robben, A. C. G. M., J. A. Sluka (eds). Ethnographic Fieldwork: An Anthropological Reader. Oxford, 2007.
-
Spradley, J. P. Participant Observation. London, 1980.
-
Spradley, J. P. The Ethnographic Interview. New York, 1979.
|