Vyučující
|
-
Horálek Adam, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Počátky etnicity, nacionalismu a národních hnutí 2. Etnikum, národnost, národ, rasa, státní a další identity. 3. Úvod do teorií etnicity a obecná klasifikace přístupů 4. Primordialismus 5. Etnicismus 6. Modernistické přístupy k etnicitě a nacionalismu 7. Kritická analýza jednotlivých přístupů 8. Multikulturalismus, melting pot, stereotypy, národní státy 9. Etnicita jako identita i politický konstrukt; etnické menšiny a většiny; etnika a národy 10. Etnicita jako sekundární identita, aktivita a objektivita etnicity 11. Regionální rozdíly v etnicitě, teorie nacionalismů a jejich klasifikace 12. Gellnerovský diskurz o etnicitě
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kruzu je přiblížit studentům vývoj teorií, přístupů a paradigmat, stejně jako vývoj společenského chápání toho, co dnes označujeme jako etnicitu, za účelem relativizace a perspektivizace tohoto fenoménu současnosti. Etnicita je komplexní pojem, který se dostal do popředí akademického zájmu až od 70. let 20. století a v současnosti se jedná o jeden z nejvýznamnějších socio-kulturních fenoménů. Etnicita je v mnoha případech zaměňována za jiné sociálně-politické či ideologické jevy a její hlubší chápání je proto nezbytné, aby absolventi sociální antropologie mohli kriticky přistupovat k množství informací, které dnes používají etnicitu jako zástupný či zaštiťující sociální fenomén. V průběhu kurzu se seznámíme s jednotlivými přístupy a teoriemi etnicity, od primordialismu přes etnicismus až po modernistické přístupy. Tento teoretický diskurz bude doplněn příslušným souborem textů nejvýznamnějších osobností oboru. Bude kladen důraz na aktivní přístup studenta v seminářích i v hodinách. Kurz bude doplněn množstvím příkladů a rozborů etnicity z rozdílných částí světa.
Student se naučí kritickému přístupu k etnickým tématům a bude se orientovat v jednotlivých akademických i laických přístupech k etnicitě. Naučí se perspektivnímu chápání a regionálním odlišnostem fenoménu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
KSKA/USA a zároveň KSKA/MEFI a zároveň KSKA/TEDA
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Posouzení zadané práce, Rozhovor
Atestace se skládá ze dvou částí - zápočtu před zkouškou a zkoušky. Zápočet před zkouškou: bude udělen po splnění následujících požadavků během semináře: 1) účast na hodinách - student má povolené pouze 2 absence. Další dvě absence jsou povolené s podmínkou, kdy je studujícímu za každou další absenci udělen jeden penalizační úkol v rozsahu min. 5 normostran textu na zadané téma z hodiny. Pokud bude mít studující více jak 4 absence, nemá nárok na zápočet. 2) aktivní účast na hodinách - studující musí mít minimálně 5 uznaných aktivních účastí v semináři, které budou založeny na znalosti povinné literatury, relevantní vstup do diskuze či relevantní prezentace výstupu z výzkumu. Uznání aktivní účasti závisí na kvalitě participace na semináři a hodnotí ji vyučující. 3) student musí odevzdat minimálně 5 esejí/krátkých textů v rozsahu 2 normostrany/1 text na zadané téma. K tomuto účelu si volí student na počátku kurzu terén-osobu, se kterou provede příslušné rozhovory. Je doporučené, aby vybrané osoby absolvovaly všech 5 rozhovorů. Nahrazení teoretickým tématem v odůvodněných případech je možné. O uznání odevzdaných prací rozhoduje vyučující. 4) V případě, že studující je prokazatelně nepřipraven na příslušný seminář, získává penalizační bod, který musí anulovat jednou aktivní účastí navíc či navíc odevzdanou esejí. 5) student musí splnit závěrečný zápočtový test, který obsahuje informace ze semináře i z hodiny, a to s minimálním ziskem 70 % bodů. Pro získání zápočtu tedy student musí splnit minimálně docházku N-2, min. 5x aktivní účast, min. 5 odevzdaných a uznaných esejí a zápočtový test se ziskem min. 70 % bodů. Zkouška probíhá formou diskuze nad zvoleným tématem. Téma si volí studující, a to nejpozději 14.1., ze seznamu témat ke zkoušce. V diskuzi student musí prokázat schopnost argumentace, znalost relevantní literatury a schopnost propojit informace vybraného tématu s obecnými informacemi.
|
Doporučená literatura
|
-
BARŠA, P., STRMISKA, M. Národní stát a etnický konflikt. Brno: CDK, 1999.
-
CONNOR, W. Ethnonationalism.The Quest for Understanding. Princeton: PUP, 1994.
-
CONVERSI, D. Conceptualizing nationalism. An introduction to Walker Connor´s work. In Connor: Ethnonationalism, s. 1-23.
-
ELCHINOVA, M. Ethnic discourse and group presentation in modern Bulgarian society. Development and Society 30(1), 2001.
-
ERIKSEN, T. Ethnicity and Nationalism. Anthropological Perspectives. London: Pluto, 1993.
-
FENTON, S. Ethnicity.. Cambridge: Polity, 2003.
-
GELLNER, E. Encounters with Nationalism. Oxford: Blackwell.
-
GELLNER, E. Nacionalismus. Brno: CDK, 2003.
-
GELLNER, E. Národy a nacionalismus. Praha: Hříbal (2.vyd.), 1993.
-
GURR, T.R., HARFF, B. Ethnic Conflict in World Politics. Boulder: Westview Press.
-
HÁLFDANARSON, G.,ISAACS, A.K. (eds). Nations and Nationalities in Historical Perspectives. Pisa: Edizioni Plus, 2001.
-
HROCH, M. Pohledy na nacionalismus. Praha: SLON, 2003.
-
HROCH, M. V národním zájmu. Praha, 1999.
-
JENKINS, R. Rethinking Ethnicity. Arguments and Explorations. London: Sage, 1997.
-
SALNER, P. Ethnic polarization under conditions of an ethnically homogenous town. Czech Sociological Review 9(2).
-
SHARP, J. Ethnic group and nation: the apartheid vision in South Africa. In Boonzaier and Sharp, 1988.
-
SKALNÍK, P. Tribe as colonial category. In Boonzaier and Sharp (eds): South African Keywords. Cape Town: David Philip, 1988.
-
SKALNÍK, P. Union soviétique-Afrique du Sud: les ´théories´ de l´etnos.(též anglická verze). Cahiers d'Etudes Africaines, 1988.
-
WICKER, H. R. (ed.). Rethinking Nationalism and Ethnicity. The Struggle for Meaning and Order in Europe. Oxford: Berg, 1997.
|