Vyučující
|
-
Havas Michael, M.A.
-
Ryška Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Interpretace Flahertyho, současná reflexe prvních etnografických filmů. Role antropologa za kamerou - objektivita a subjektivita. Timothy Asch a Napoleon Chagnon Margaret Meadová, Gregory Bateson - snaha interpretace fakt k podložení psychologických teorií kultury. Antropolog a etika - válka. Robert Gardner "Kinopravda/Cinema Verité" a etnofikce, francouzské filmy Jeana Rouche. Symbolika. "Citlivá kamera" - David a Judith MacDougall. Ironické pojetí - dokumenty o společenských tabu - Mira Nair. Postkoloniální pojetí, etnoturistika - Dennis O´Rourke, Marloon Fuentes. Autobiografické pojetí - Lynne Littman, Barbara Myerhoff. Současné dokumenty o názorech zkoumaných etnik na filmy, v nichž vystupují. Filmoví tvůrci a dokumentaristé Severní Ameriky. Filmový festival SUNDANCE (role Roberta Redforda), APTN, National Board of Canada Alanis Obomsawin - Kahnesatake, Listuguj, Rocks at Whiskey Trench atd. Dále Chris Eyre (Kouřové signály, Red Skins atd.), Randy Redroad (Laňka), Shirley Cheechoo (Bearwalker) atd. Film a média původních obyvatel Austrálie. Návštěva nějakého probíhajícího filmového festivalu (Jeden svět - One World, Febiofest, Jihlava) K jednotlivým tématům promítání filmů - bližší informace na STAGu v materiálech.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pozorování, Projekce
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je analýza a interpretace vizuální reprezentace různých kultur a kulturních fenoménů nejen v etnografickém filmu. V kurzu se zaměříme na interpretace filmů antropologů a filmových tvůrců jako např. Flahertyho, Meadové a Batesona, Asche, Gardnera, Rouche, Davida a Judith MacDougallových, Dennis O´Rourkeho atd. a filmů původních obyvatel Severní Ameriky, Austrálie atd. Témata: 1. Vizuální reprezentace a umělecké dílo. Sociální, kulturní a institucionální podmíněnost uměleckého díla. 2. Vizualita a reklama jako pokračování propagandy. Genderové a kulturní stereotypy, mechanismy ovlivňování lidského chování, moc obrazu. 3. Vizuální reprezentace a oblast zábavy a volného času. 4. Vizuální reprezentace a oblast vědy a výzkumu. 5. Vizualita a identita. Kurz volně navazuje na předmět Základy vizuální antropologie. Součástí kurzu jsou filmové projekce. Doporučení - potřebná znalost angličtiny!
Studenti se naučí vnímat etnografický film jako součást zájmu studia antropologie, filmové vědy a dokumentaristiky. V rámci kurzu se zaměříme na filmy v kontextu antropologie.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Posouzení zadané práce
Nepřítomnost omluvena max. 3 Zhlédnutí a analýza filmů, účast je nutná. Písemná práce založená na předepsané četbě v rozsahu 8 - 10 stran, termín vybrání tématu do 8. týdne. Aktivní účast v hodině - diskuze nad předepsanou četbou a promítanými filmy. Všechny články jsou k dispozici k okopírování na kopírce a prezenčně v knihovně. P - povinně, D - doporučeně
|
Doporučená literatura
|
-
Cultural Anthropology, Visual Anthropology, Visual Anthropology Review, Afterimage, Antropology Today, American Anhtropologist.
-
předepsané texty k dispozici v knihovně UPa.
-
Cartwrightová, Sturkenová. Studia vizuální kultury.
-
CRAWFORD, P. Film As Ethnography. Manchester: University of Manchester Press, 1992.
-
GAUTHIER, G. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha: AMU, 2004.
-
HEIDER, K. Seeing Anthropology. USA, 1997.
-
HOCKINGS, P. Principles of Visual Anthropology. New York, 1995.
-
Kesner, Ladislav . Vizuální teorie : současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Jinočany: H & H, 2005. ISBN 80-7319-054-0.
-
LOIZOS, P. Innovation in Ethnographic Film: From Innovation to Self-Consciousness. Chicago, 1993.
-
McDOUGALL, D. Transcultural Cinema. Princeton: Princeton University Press, 1998.
-
RONY, F. The Third Eye: Race, Cinema and Ethnographic Spectacle. Duke: University of Duke Press, 1996.
-
RUBY, J. Picturing Culture. Chicago: The University if Chicago Press, 2000.
-
RUSSELL, C. Experimental Ethnography: The Work of Film in the Age of Video.. Duke 1999.
-
WINSTON, B. Claiming the Real: The Documentary Film Revisited. London 1995.
|