Vyučující
|
-
Jakeš Martin, Ing.
-
Veselý Petr, Ing.
-
Benedikovič Miroslav, RNDr.
-
Brožek Josef, Ing.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod. Význam počítačové grafiky. Grafické prostředky počítačů. 2. Grafická knihovna Java/Graphics a její použití. 3. Algoritmy pro kreslení dvourozměrných objektů. 4. Transformace 2D 5. Vyplňování 2D 6. Ořezávání 2D 7. 3D grafika. Modelování těles. 8. 3D Transformace. Metody promítání. 9. Řešení viditelnosti 10. Písmo v počítačové grafice. 11. Úpravy rastrového obrazu. Filtry. 12. Metody rastrování a rozptylování. 13. Reprezentace barev. Barevný prostor. Palety. 14. Komprese grafických informací. Grafické formáty.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace, Projekce, Nácvik dovedností
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy a principy z oblasti rovinné i prostorové počítačové grafiky. Vysvětlení vybraných metod a algoritmů používaných při zobrazení grafických primitiv a objektů - rasterizační algoritmy, metody ořezávání, vyplňování, 2D a 3D geometrické transformace, algoritmy zobrazení 3D, určování viditelnosti, práce s křivkami, práce s rastrovými obrázky, grafické formáty. Využití prostředků a možností programovacího jazyka Java a vývojového prostředí NetBeans pro tvorbu aplikací s grafickým zobrazením.
Po absolvování předmětu je student schopen vytvořit jednodušší grafické aplikace pro interaktivní grafické zobrazení rastrových i vektorových objektů a zobrazení a základní úpravy rastrových obrázků. Student je schopen využívat základní grafické prostředky podporované grafickou knihovnou vývojového prostředí Delphi. Je schopen implementovat vybrané metody a algoritmy z oblasti počítačové grafiky.
|
Předpoklady
|
Předpokládá se základní znalost operačního systému Microsoft Windows a základů algoritmizace a programování v některém vyšším programovacím jazyku. Rovněž se předpokládá znalost základů geometrie a lineární algebry.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Podmínkou k udělení zápočtu je aktivní práce na cvičení (zpracování zadaných úloh) nebo úspěšné absolvování zápočtového testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Murray, J. D., Ryper, W. Encyklopedie grafických formátů II. Brno, Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-033-2.
-
Sobota, Branislav. Počítačová grafika a jazyk C. České Budějovice: Kopp, 1995. ISBN 80-85828-52-9.
-
Žára, J. a kol. Počítačová grafika, principy a algoritmy. Praha, Grada, 1992. ISBN 80-85424-54-1.
-
Žára, Jiří . Moderní počítačová grafika. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0454-0.
|