Vyučující
|
-
Rýdl Karel, prof. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Pojetí kvality ve výchově a vzdělávání. Vývoj problematiky. 2. Problém hodnoty a její proměny. 3. Vybrané zahraniční modely a zkušenosti (Skandinávie, anglosaské země, Německo, Nizozemí a Rakousko). 4. Problémy vnější a vnitřní evaluace a autoevaluace v oblasti výchovné práce. 5. Kvantitativní a kvalitativní metody a formy hodnocení. 6. Oblasti, ukazatele, kritéria a nástroje evaluačních procesů. 7. Legislativní zajištění a jeho perspektivy. 8. Hodnocení a klasifikace jednotlivce (včetně vychovatele), skupiny, instituce, systému. Smysl a cíle vlastního portfólia. 9. Tvorba evaluačních nástrojů a metody vyhodnocování a interpretace výsledků. 10. Didaktické testování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody samostatných akcí, Nácvik dovedností
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou kvality a evaluace ve výchovné práci. Obsah kurzu bude naplněn níže uvedenými tématy.
Studenti získají širší znalosti z daného oboru. Jsou schopni identifikovat indikátory a formulovat hodnotící kritéria.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Posouzení zadané práce
Vstupní podmínka: absolvování předmětu MVPR. Student předloží esej na téma škálování a standardizace projevů výchovné činnosti ve vybrané oblasti.
|
Doporučená literatura
|
-
Výstupy z projektu OPVK MŠMT "Cesta ke kvalitě.
-
Výstupy z projektu OPVK MŠMT "Cesta ke kvalitě"..
-
KOLÁŘ, Z.; ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2007.
-
NENADÁL, J. A KOL. Moderní systémy řízení jakosti. . Praha: Management Press, 2002.
-
PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace.. Brno: Paido , 1996.
-
RÝDL, K. A KOL. Sebehodnocení školy. Jak hodnotit kvalitu školy. . Praha: Strom, 1998.
-
SCHRATZ, M. A KOL. Qualitätentwicklung.. Weinheim u. Basel: Beltz, 2000.
-
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole.. Praha: Portál, 1999.
-
VAŠŤÁTKOVÁ, J. Vlastní hodnocení školy. . Olomouc, 2006.
|