The basic terms of pedagogical psychology. Educator?s pedagogical and psychological methods. The research methodology: observation, dialogue, questionnaire, graded classification. How to dispose of aggression, of asocial behavior of children and adults, of bullying, truancy, disobedience. Motivation and self-motivation. Intrinsic and extrinsic motivation. The question of rewards and punishment. The theory of multiple intelligence. IQ and EQ requirements in education. The authority of an educator. Speech and the development of speech. Problematic behavior and emotional disorders in education. Developmental disorders of learning. Attention Deficit Hyperactivity Disorders. Institutions and methodological instructions related to the subject matter. Psychology and the management of an educational group.
|
-
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů.. Praha: Portál, 1998.
-
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. . Praha: Portál, 2001.
-
DAŘÍLEK, P.; KUSÁK, P. Pedagogická psychologie, část A a B. . Olomouc: PdF UP, 1999.
-
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. . Praha: Portál, 1997.
-
HADJ-MOUSOVÁ, Z. Pedagogická psychologie pro vychovatele.. Praha: PedF UK, 2006.
-
HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. . Praha: SPN, 1986.
-
MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVY, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole.. Praha: SPN, 1990.
-
MATĚJČEK, Z. Co, jak a kdy ve výchově dětí. . Praha: Portál, 1996.
-
MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psych. poradenství.. Praha: SPN, 1991.
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku.. Praha: Karolinum, 2001.
-
VALIŠOVÁ, A. Asertivita v rodině a škole.. Praha: H+H, 1994.
|