Vyučující
|
-
Ďatko Ilona, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Křišťálová Jana, PhDr.
|
Obsah předmětu
|
Teorie mnohačetné inteligence. IQ a EQ požadavky ve vzdělávání. Neurofyzilogická funkce mozku a požadavky současné školy. Vnitřní a vnější motivace. Problém odměn a trestů. Psychologie efektivního vyučování. Autorita učitele ve vyučování. Řeč a vývoj řeči s ohledem na výuku cizích jazyků. Neklidné a nesoustředěné dítě ve vyučovacím procesu. Problémové chování a emoční poruchy ve školním věku. Vývojové poruchy učení a školní praxe. Psychologická hlediska v řízení třídy. Užití psychologických poznatků o učení a vyučování v praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je objasnit ve výběru témat problematiku která je relevantní pro studenty oborů učitelství na FF UPa.
Studenti budou schopni zaměřit se na individuální a sociální kvality v dimenzi intrapersonální (osobnostní), interpersonální (sociální) a společenské. Studenti získají informace o problematice výchovy a vzdělávání žáků, budou integrovat dosavadních vědomosti a zkušenosti s nově osvojovanými znalostmi.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
KVV/UPSY
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
podmínka atestace: účast 80% písemná samostatná práce (s použitím 1 povinné, 2 doporučených publikací a minimálně 1 další publikace) samostudium dle povinné a doporučené literatury písemná atestace (UPSY+PSVV)
|
Doporučená literatura
|
-
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování.. Praha, UK, 1997.
-
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi.. Praha, Portál, 1997.
-
HELUS, Z. Psychologie školní úspěšnosti žáka.. Praha, SPN, 1979.
-
MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psych. poradenství.. Praha, SPN, 1991.
|