Vyučující
|
-
Potůček František, prof. Ing. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Praní buničiny. Rovnováha. Kinetika vyluhování. Způsoby praní. Typy praček. Parametry operace (zřeďovací faktor, prací poměr, vytěsňovací poměr, účinnost operace, ztráta chemikálií, Nordenův účinnostní faktor, modifikovaný Nordenův účinnostní faktor, ekvivalentní vytěsňovací poměr). Příčný tok (místní účinnost, převodové jednotky). Jednostupňové a vícestupňové prací linky. Protiproudé prací linky bez bočních proudů a s bočními proudy. Odpařování výluhů. Fyzikální vlastnosti výluhů. Průběh odpařování. Sdílení tepla při odpařování (teplotní deprese, teorie varu, koeficienty přestupu a prostupu tepla). Jednočlenná odparka (materiálová a entalpická bilance, teplosměnná plocha, dynamika odpařování, hospodárnost provozu). Vícečlenné odparky (způsoby zapojení odparek, volba počtu členů baterie odparek, návrh vícečlenné odparky). Absorpce. Fyzikální absorpce. Rovnováha. Neizotermní absorpce. Materiálová a entalpická bilance absorbéru. Absorpce s recirkulací absorbátu. Absorpce doprovázená chemickou reakcí. Absorbéry se statickou vrstvou náplně, s pohyblivou vrstvou náplně a proudové absorbéry typu venturi (hydrodynamické režimy, tlaková ztráta, sdílení hmoty a tepla, výška a průměr absorbéru, počet absorbérů v sérii). Absorpce oxidu siřičitého do vody, do roztoku louhu sodného, do roztoku hydroxidu hořečnatého a siřičitanu hořečnatého, absorpce chlordioxidu ze směsi chlordioxidu a chloru do okyselené vody, absorpce sirných sloučenin do bílého louhu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je naučit posluchače využívat nabytých teoretických znalostí při řešení technologických problémů vyskytujících se při výrobě buničiny; naučit je analyzovat zadaný problém, navrhnout způsob jeho řešení spojený s výběrem vhodných metod a nástrojů, uvědomit si zjednodušující předpoklady řešení a kriticky zhodnotit dosažené výsledky.
Posluchač je po absolvování předmětu schopen analyzovat technologické problémy z chemicko-inženýrského hlediska a nalézt jejich technická řešení včetně ekonomických a ekologických aspektů. Absolvování předmětu je základním předpokladem ke složení státní závěrečné zkoušky z předmětu Inženýrství chemického zpracování dřeva.
|
Předpoklady
|
Základní znalost chemického inženýrství.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Zkouška sestává z písemné a ústní části. Písemnou část tvoří dva příklady, každý hodnocený 40 až 60 body tak, aby maximální počet bodů po správném vyřešení byl 100. Ústní část zkoušky je zaměřena na kontrolu znalostí teoretických základů probíraných technologických operací.
|
Doporučená literatura
|
-
BRATČIKOV, G. G. Očistka gazovych vybrosov v celljulozno-bumažnoj promyšlennosti. Moskva: Lesnaja Promyšlennost, 1989..
-
BUŠMELEV, V. A., VOLMAN, N. S., KOKUŠKIN, O. A. Processy i apparaty celljulozno-bumažnogo proizvodstva. Moskva: Lesnaja Promyšlennost, 1985..
-
KEENEY, N. H., WALKINSHAW, J. W. A Chemical Engineering Workbook for Pulp and Paper Industry. Vol. 1, and 2. Atlanta: TAPPI, 1979..
-
Potůček, František. Papírenské inženýrství I. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2000. ISBN 80-7194-256-1.
-
Potůček, František. Úvod k řešení příkladů z papírenského inženýrství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2002. ISBN 80-7194-430-0.
|