Vyučující
|
-
Černohorský Jan, doc. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Podstata pojišťovnictví, druhy pojišťoven. Ekonomika pojišťoven. Vývojové tendence na pojistných trzích. Vývoj českého pojišťovnictví. Marketing v pojišťovnictví. Finanční analýza pojišťovny. Organizace pojišťovny.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody samostatných akcí
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními otázkami organizační výstavby pojišťovny, organizací vnitřní a vnější služby, ekonomickým rámcem fungování komerčních pojišťoven, celosvětovými vývojovými trendy v oblasti pojišťovnictví a dalších ekonomických aspektů činnosti pojišťovny.
Student bude schopen orientace v problematice ekonomiky pojišťovny - tj. získávání finančních zdrojů a jejich umisťování, hodnocení finanční stability pojišťovny, nástrojů, jak zvyšovat efektivnost pojišťovny. Dále bude student schopen orientace v organizační struktuře pojišťovny a v náplni a provázanosti jednotlivých útvarů pojišťovny.
|
Předpoklady
|
Předpokladem studia tohoto předmětu jsou znalosti základních charakteristik pojišťovnictví, rizik v pojišťovnictví, struktury odvětví pojišťovnictví a druhů pojištění.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Posouzení zadané práce
Zápočet bude udělen na základě aktivní účasti na seminářích a zpracování seminární práce. Zkouška bude písemná a ústní.
|
Doporučená literatura
|
-
BÖHM, A.:. Ekonomie a řízení pojišťoven. Praha: ASPI, 2004.
-
DAŇHEL, J.:. Kapitoly z pojistné teorie. Praha: VŠE, 2002.
-
DUCHÁČKOVÁ, E.:. Principy pojištění a pojišťovnictví. Praha: Ekopress, 2005.
-
Vávrová, Eva. Finanční řízení komerčních pojišťoven. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4662-3.
-
Zuzaňák, Aleš. Marketing v pojišťovnictví. Praha: Linde, 2006. ISBN 80-7201-627-X.
|