Vyučující
|
-
Panoch Pavel, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Interpretace a nadinterpretace: úvod do problematiky. Knižní média v dějinách (sondy do problematiky formy, funkce a významu): Pamflety a letáky v raně novověké Evropě a jejich poselství. Metafora v barokní slovesnosti. Emblematika, historický vývoj, formy a významy. Plakáty a jejich poselství ad.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody samostatných akcí, Projekce
|
Výstupy z učení
|
Prohloubení znalostí posluchače v problematice historie knižního média, jeho různých proměnných podob a funkcí v kulturně-sociálním a společenském kontextu od starověku až po polovinu 20. století.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Posouzení zadané práce
Zpracování a prezentace samostatně vypracované práce (eseje) na zadané téma. Ústní pohovor při kterém student prokáže schopnost kritického myšlení a znalost četby doporučené literatury (nejméně 5 titulů /knihy, časopisecké stati/ mimo slovníková kompendia.
|
Doporučená literatura
|
-
BARTHES, R. Mytologie. Praha: Dokořán, 2004.
-
CALVINO, I. Americké přednášky. Šest poznámek pro příští tisíciletí.. Praha: Prostor, 1999.
-
Eco, U. Od stromu k labyrintu. Historické studie o znaku a interpretace.. Praha, 2012.
-
Ernst CURTIUS. Evropská literatura a latinský středověk. Praha, 1998.
-
GOMBRICH, E. H. Vizuální obraz a jeho místo v komunikaci, in: Iluminae VII, 1995, č. 3 (19), s. 49-71. 1995.
-
KONEČNÝ, L. Mezi textem a obrazem. Miscellanea z historie emblematiky. Praha: Národní knihovna, 2002.
-
MANGUEL, A. Dějiny čtení.. Praha, 2007.
-
SLAVICKÁ, M.; FIALA, J. (eds.). Vilém Flusser. Moc obrazu. Výtvarné umění č. 3-4, 1996. 1996.
|