Vyučující
|
-
Lenderová Milena, prof. PhDr. CSc.
-
Halířová Martina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Těhotenství, péče o těhotnou, porod, péče o kojence. Porodnice, nalezinec, nemocnice, kojenecká a dětská úmrtnost: temné stránky dětství. Dítě v rodině. Vzdělání a institucionální výchova: domácí učitel, škola, mateřská škola, jesle. Dětský svět: prostory dětství, dětský nábytek, oblečení, hračky, dětská četba. Puberta. Traumata dětství.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je pochopit, v čem je období novověku významné v otázce chápání osobnosti dítěte, pojetí dětství a (nejen institucionální) výchovy.
Student získá vhled do příslušných temat historické antropologie.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Aktivní účast na přednáškách, vypracování referátu na téma konzultované s vyučujícím.
|
Doporučená literatura
|
-
Od početí ke školní brašně. Sborník z odborného semináře konaného 29.-30. května 2008 ve Východočeském muzeu v Pardubicích. . Pardubice, 2008.
-
Vše pro dítě; ze sbírek Uměleckoprůmyslového muzea v Praze. Katalog výstavy UPM v Praze, prosinec 1994 až únor 1995. UPM v Praze ve spolupráci s Nakladatelstvím OSWALD, Praha, b. d.. Praha: Oswald, 1994.
-
ARIES, P. Centuries of Childhood. A social History of Family Life.. New York, 1962.
-
BADINTER, E. Materinská láska.. Bratislava, 2000.
-
CACH, J. Dítě v české pedagogice.. Praha, 1979.
-
HANÁKOVÁ, P.; HECZKOVÁ, L.; KALIVODOVÁ, E. V bludném kruhu. Mateřství a vychovatelství jako paradoxy modernity. Praha, 2006.
-
HOLÝ, M. Zrození renesančního kavalíra. Výchova a vzdělávání šlechty z českých zemí na prahu novověku (1500-1620). Praha, 2010.
-
LENDEROVÁ, M.; RÝDL, K. Radostné dětství? Dítě v Čechách 19. století.. null. Praha, 2006. ISBN null.
-
NODL, M. Dvě tváře dětství. Malí dospělí a děti hříšníci ve středověku. Dějiny a současnost 1/2006.
|