Vyučující
|
-
Čapský Martin, prof. Mgr. Ph.D.
-
Marek Pavel, doc. Mgr. Ph.D.
-
Prchal Vítězslav, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Co je historie, historik a čas, koncepce vztahu času a historie, periodizace dějin. Zákonné normy historikovy práce. Přehled pomocných věd historických. Historické prameny, jejich klasifikace. Práce s prameny - heuristika, kritika, interpretace. Edice a ediční technika. Tištěné informační zdroje a práce s nimi, práce s internetem. Literatura jako historický pramen. Přehled a poslání odborných badatelských pracovišť. Metody historikovy práce. Tvorba historikova textu (zásady a etika historikovy práce, zásady vypracování vědecké práce, vědecký aparát historické práce). Formální úprava textu, korektury, redakční práce. Archivní exkurze.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy historického řemesla, se základními technikami historické práce a připravit je na samostatnou vědeckou práci.
Studenti se seznámí s historií jako společenskovědní disciplínou a s vývojem názorů na úlohu historie v různých obdobích. Dále získají základní přehled o pomocných vědách historických, osvojí si práci s historickými prameny, literaturou, poučí se o základních postupech historikovy práce a o vytváření různých typů historického textu a jeho formálních náležitostech. Bude jim přiblížena organizace vědecké práce ve specializovaných pracovištích.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Posouzení zadané práce
Docházka na hodiny prosemináře, nejvýše 3 neomluvené absence, písemná recenze na odbornou stať, čtyři excerpta ze zadané literatury, zpráva a anotace o literatuře, zápočtový test. Termíny a další podrobnosti budou upřesněny v seminářích.
|
Doporučená literatura
|
-
BARTLOVÁ, M. (ed.). Pop History. O historické věrohodnosti románů, filmů, komiksů a počítačových her. Praha: NLN, 2003.
-
BARTOŠ, J.. Úvod do metodiky a techniky historické práce. Olomouc, 1992.
-
BARTOŠ, J. Úvod do problematiky historického bádání a nauky o pramenech.. Olomouc, 1999.
-
BLOCH, M. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha, 1967.
-
BURKE, P. Francouzská revoluce v dějepisectví. Škola Annales (1929-1989). Praha: NLN, 2004.
-
BŮŽEK, V. Úvod do studia dějepisu.. České Budějovice, 1994.
-
CARR, E. H. Co je historie?. Praha, 1967.
-
ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997.
-
EDER - BERGER, H.; CASUTT-SCHNEEBERGER, J.; TANTNER, A. Geschichte On-line. Einführung in des wissenschaftliche Arbeiten.. Wien - Köln - Weimar, 2006.
-
HAVELKA, M. (ed). Spor o smysl českých dějin 1895 - 1938.. Praha, 1995.
-
HROCH, M. a kol. Úvod do studia dějepisu IV. Metody historikovy práce.. Praha, 1983.
-
IGGERS, G. G. Dějepisectví ve 20. století. Od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha: NLN, 2002.
-
KALISTA, Z. Cesty historikova myšlení. Praha: Garamond, 2002.
-
LEDUC, J. Historici a čas. Koncepcie, otázky, diela. Bratislava, 2005.
-
MAREK, J. O historismu a dějepisectví.. Praha, 1992.
-
ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Slon, 2005.
-
TŘEŠTÍK, D. Mysliti dějiny. Praha - Litomyšl: Paseka, 1999.
|