Předmět: Informační společnost a média

« Zpět
Název předmětu Informační společnost a média
Kód předmětu UHV/INFM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Macek Ivan, PhDr. M.A., M.Sc.
Obsah předmětu
Vznik, vývoj a teorie masových médií. Novinářské žánry. Zdroje novinářských informací. Současná struktura médií v ČR. Historie české a světové žurnalistiky. Novinářská práce v tisku, rozhlase a televizi. Média a občanská společnost. Globalizace médií. Informační technologie. Regulace a etika médií. Svoboda projevu a svoboda médií. Veřejné mínění. Média a moc.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody samostatných akcí, Projekce, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je podat studentům obraz o důsledcích překotného rozvoje informační společnosti pro demokratické instituce i pro občany a o tom, jak globalizovaná média cíleně ovlivňují společnost a manipulují s veřejným míněním.
Student bude schopen základní orientace v oblasti nových informačních technologiích a dokáže porozumět tomu, jakými principy se řídí chování médií. Bude umět posoudit, jak se do mediální komunikace promítají poznatky z vývoje masových médií, z psychologie, sociologie a politologie, z průzkumu veřejného mínění nebo z chování voličů.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Posouzení zadané práce, Rozbor díla tvůrčího charakteru

Ke zkoušce student zpracuje esej, komentář nebo studii v rozsahu minimálně 5 stran normovaného textu na téma z přednášek, nikoliv kompilát zveřejněných textů, ale vlastní autorskou práci. Ústní zkouška se bude skládat z obhájení této práce a doplňujících otázek, probíraných na přednáškách.
Doporučená literatura
  • BENDA, J. Vlastnictví periodického tisku v České republice v letech 1989-2006. Praha: Karolinum, 2007.
  • BURTON, G.; JIRÁK, J. Úvod do studia médií. Brno: Barrister and Principal, 2003.
  • FTOREK, J. Public relations jako ovlivňování mínění. Praha: Grada Publishing, 2007.
  • JIRÁK, J.; KÖPLLOVÁ, B. Média a společnost. Praha: Portál, 2003.
  • KUNCZIK, M. Základy masové komunikace. Praha: Karolinum, 1995.
  • MCLUHAN, H.M. Jak rozumět médiím. Praha: 0deon, 1991.
  • MCNAIR, B. Sociologie žurnalistiky. Praha, 2004.
  • MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 1999.
  • RAMONET, I. Tyranie médií. Praha: Mladá fronta, 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Soudobé dějiny (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní