Vyučující
|
-
Macek Ivan, PhDr. M.A., M.Sc.
|
Obsah předmětu
|
Vznik, vývoj a teorie masových médií. Novinářské žánry. Zdroje novinářských informací. Současná struktura médií v ČR. Historie české a světové žurnalistiky. Novinářská práce v tisku, rozhlase a televizi. Média a občanská společnost. Globalizace médií. Informační technologie. Regulace a etika médií. Svoboda projevu a svoboda médií. Veřejné mínění. Média a moc.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody samostatných akcí, Projekce, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je podat studentům obraz o důsledcích překotného rozvoje informační společnosti pro demokratické instituce i pro občany a o tom, jak globalizovaná média cíleně ovlivňují společnost a manipulují s veřejným míněním.
Student bude schopen základní orientace v oblasti nových informačních technologiích a dokáže porozumět tomu, jakými principy se řídí chování médií. Bude umět posoudit, jak se do mediální komunikace promítají poznatky z vývoje masových médií, z psychologie, sociologie a politologie, z průzkumu veřejného mínění nebo z chování voličů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Posouzení zadané práce, Rozbor díla tvůrčího charakteru
Ke zkoušce student zpracuje esej, komentář nebo studii v rozsahu minimálně 5 stran normovaného textu na téma z přednášek, nikoliv kompilát zveřejněných textů, ale vlastní autorskou práci. Ústní zkouška se bude skládat z obhájení této práce a doplňujících otázek, probíraných na přednáškách.
|
Doporučená literatura
|
-
BENDA, J. Vlastnictví periodického tisku v České republice v letech 1989-2006. Praha: Karolinum, 2007.
-
BURTON, G.; JIRÁK, J. Úvod do studia médií. Brno: Barrister and Principal, 2003.
-
FTOREK, J. Public relations jako ovlivňování mínění. Praha: Grada Publishing, 2007.
-
JIRÁK, J.; KÖPLLOVÁ, B. Média a společnost. Praha: Portál, 2003.
-
KUNCZIK, M. Základy masové komunikace. Praha: Karolinum, 1995.
-
MCLUHAN, H.M. Jak rozumět médiím. Praha: 0deon, 1991.
-
MCNAIR, B. Sociologie žurnalistiky. Praha, 2004.
-
MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 1999.
-
RAMONET, I. Tyranie médií. Praha: Mladá fronta, 2003.
|