Název předmětu | Muzeologie II |
---|---|
Kód předmětu | UHV/MUZ2 |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný, Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Prezentační činnost muzea. Obecné uvedení do problematiky prezentační činnosti muzeí. Výstavní činnost: fáze projektování (plánování) výstav; tvůrčí příprava . Muzejní výstava jako zvláštní forma vizualizovaného poselství sbírek (příklady z muzejní "výstavní abecedy"). Nové trendy muzejního výstavnictví a hledání prostředků aktivizace návštěvníka. Formy a metody zjišťování efektu působení muzea na veřejnost, průzkum návštěvníků a "nenávštěvníků". Architektura muzeí, uspořádání budov a jejich umístění Architektura muzeí z hlediska historického vývoje a současných trendů. Budovy muzeí z hlediska funkčního členění prostor a jejich vybavení. Budovy muzeí a souvislosti s infrastrukturou místa působení. Vybrané kapitoly z muzejního managementu. Hlavní trendy managementu neziskových organizací pro 21. stol. z pohledu muzejnictví. Význam a metody stanovení cílů (vize) muzea a úloha plánování; zásady a styly řízení muzea; způsoby stanovení nákladů. Získávání sponzorů (uvedení do metod fundraisingu). Public relations a muzea. Muzeum a veřejnost - její struktura a volba vhodných forem komunikace. Muzeum v digitálním světě - výhledy a mantinely. Bezpečnostní management a specifika krizového managementu. Muzea a výhledy budoucnosti. Typologie muzeí. Síť muzeí v ČR a její změny. Problematika vlastivědných muzeí v ČR, verzus muzea specializovaná. Postavení muzeí regionálních a úloha muzeí obecních. Problematika "galerií" jako článku sítě muzejních institucí.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je seznámit studenty s jednotlivými formami a způsoby prezentace muzejních sbírek veřejnosti, zejména s problematikou výstavní činnosti. Dostanou poučení o způsobech evaluace prezentační činnosti muzeí o uplatnění principu marketingu a seznámí se s problematikou managementu muzeí (resp. neziskových organizací), včetně public relations a fundraisingu.
Posluchači získají praktické znalosti tvorby prezentačních programů muzea, zejména budou schopni navrhovat muzejní výstavy a zpracovat jednodušší dokumenty tvůrčí přípravy muzejních výstav; budou připraveni aplikovat vhodné metody evaluace prezentačních programů muzeí, obsahově navrhovat vhodné programy propagace a popularizace činnosti muzeí. |
Předpoklady |
nespecifikováno
UHV/MUZ1 |
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška
Znalosti odpřednášené látky a základní literatury, které budou ověřeny testem. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Spisová a archivní služba (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Ochrana hmotných památek (dvouoborové) (2012) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |