1. Úvod do tématu, metodologické přístupy a stav bádání, základní typy pramenů (městské knihy, kupecké knihy, celní rejstříky, obrazový a kartografický materiál, trojrozměrné předměty). 2. Obchod českých zemí domácí trh (politické a ekonomické podmínky a předpoklady pro rozvoj obchodu na přelomu 15. a 16. století; právní prostředí privilegia, hlavní síť vnitrozemských cest a tržních středisek; výroční trhy). 3. Zahraniční obchod českých zemí v 1. polovině 16. století (obnova mezinárodních kontaktů na přelomu 15. a 16. století, politická situace, privilegia, právo hostí, Norimberk jako dominantní obchodní partner; dálkový obchod - stručný přehled). 4. Obchod českých zemí v době rudolfinské (hlavní tendence domácího a zahraničního obchodu doby; proměny středoevropského trhu a jejich vliv na obchod v Čechách, italské a západoevropské firmy na českém trhu, obchod s kramářským zbožím, kořením, zemědělskými produkty atp.). 5. Praha v síti mezinárodního obchodu (právní prostředí a organizace obchodu, cechy, královská celnice v Týnském dvoře a její funkce; velko- a maloobchod). 6. Císařský dvůr a jeho dodavatelé (dvorští kupci a jejich privilegia, obchodní ruch na Pražském hradě, okruh odběratelů v prostředí dvorské šlechty, obchod s luxusním zbožím a uměleckořemeslnými předměty). 7. Obchodní praxe (míry a váhy, peněžní jednotky, organizace společností, faktoři, odběratelsko-dodavatelské vztahy, úvěr, účetnictví, přeprava zboží a služby formanů, způsob a formy komunikace mezi kupci). 8. Ženy a obchod (stav a perspektivy bádání, postavení a role žen v obchodě 16. století, měšťanky jako samostatné podnikatelky a poskytovatelky úvěrů). 9. Ekonomické vztahy mezi křesťanskými a židovskými kupci (právní prostředí pro obchod Židů, charakter židovského podnikání, konkurence nebo kooperace s křesťany? mýty a skutečnost). 10. Každodennost raně novověkého obchodníka (rodinné a širší sociální zázemí, přistěhovalectví a mobilita, vzdělání, kulturní a intelektuální zájmy, účast na veřejném životě, víra, komunikace, sousedské vztahy).
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s vývojem obchodu v českých zemích během 16. století a tento vývoj zasadit do širších evropských souvislostí. Na počátku budou představeny hlavní metodologické přístupy k výzkumu tématu, stávající poznatky české historiografie a typy pramenů. Vlastní kurz bude sledovat tyto hlavní cíle: a) v základních rysech představit celkový vývoj domácího i zahraničního obchodu českých zemí 16. století v politických, právních a společenských souvislostech; b) vysvětlit způsob organizace a provozu obchodu (funkce trhů, celnictví, obchodní praxe); c) přiblížit každodennost života obchodníků a obchodnic i jejich blízkých (rodinné a širší sociální zázemí, vzdělání, kulturní zájmy, role víry, zapojení do městské společnosti).
Posluchači získají přehled o hlavních směrech vývoje obchodu českých zemí daného období a o základní literatuře k tématu.
|
-
Josef JANÁČEK. Dějiny obchodu v předbělohorské Praze. Praha, 1955.
-
Marie BUŇATOVÁ. Pražští kupci na cestách. Předbělohorská Praha a středoevropské trhy. Praha, 2013.
-
Michael NORTH. Kommunikation, Handel, Geld und Banken in der frühen Neuzeit. München, 2000.
-
Michaela HRUBÁ. Zaměřeno na měšťanky. Genderové výzkumy v kontextu domácího raně novověkého urbánního bádání v posledních dvou desetiletích.
-
Petr VOREL. Velké dějiny zemí Koruny české, sv. VII, 1526?1618. Praha - Litomyšl, 2005.
-
Tomáš BOROVSKÝ - Bronislav CHOCHOLÁČ - Pavel PUMPR (edd.). Peníze nervem společnosti. K finančním poměrům na Moravě od poloviny 14. do počátku 17. století. Brno, 2007.
|