Vyučující
|
-
Poslední Petr, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Polská literatura na přelomu 80. a 90. let, hlavní vývojové tendence po r. 1989. Kam směřuje polská literatura? ?Literární život? současného Polska. 2. Dědictví PRL-u: boření starých mýtů (Tadeusz Konwicki, Jerzy Pilch, Janusz Anderman) 3. Obraz historie: tzv. malé a velké dějiny (Piotr Szewc: Zagłada vs. Gdaňsk Stefana Chwina) 4. Mytologizace a kudy z ní ven (texty Olgy Tokarczuk) 5. Neepický model prózy a jeho mantinely (Magdalena Tulli) 6. Hra se žánry v nové polské próze (Jacek Dukaj, Marek Krajewski) 7. Chlípnice Michała Witkowského a estetika campu 8. Jazykový experiment: prózy Doroty Masłowské 9. Dnešní podoby angažované literatury (Mariusz Sieniewicz, Bolesław Wildstein) 10. Feministická literatura? (Izabela Filipiak, Inga Iwasiów, Sylwia Chutnik) 11. Polská reportáž (Wojciech Tochman, Mariusz Szczygieł, diskuse o Kapuścińském) 12. Poezie: starší generace básníků vs. nové výzvy 13. Moderní polské drama: Michał Walczak, Ingmar Villqist, Tadeusz Słobodzianek
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem semináře je na příkladu vybraných tematických okruhů a konkrétních textů představit polské literární dění po roce 1989, zásadní vývojové tendence i nejzajímavější fenomény současné polské literatury. Těžištěm semináře bude četba a interpretace vybraných textů a jejich zasazení do širšího literárního a kulturního kontextu. Jednotlivá témata budou vztažena i k aktuálním problémům literárněteoretického bádání. Konečný výběr textů k analýze projde redukcí a bude záviset i na zájmu studentů.
Student získá přehled o nejvýznamnějších tendencích v současné polské literatuře a bude schopen je zasadit do širšího kontextu kulturního, ale i společenského a politického vývoje v Polsku za posledních dvacet let. Samostatná analýza a interpretace vybraného díla z příslušného tematického okruhu mu pak v praxi umožní aplikovat získané teoretické poznatky na konkrétní literární text.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Posouzení zadané práce, Rozhovor
Aktivní účast na semináři. Maximálně tři absence za semestr. Četba zadaných textů, příprava na hodinu. Přednesení referátu na zvolené téma a jeho písemné zpracování v rozsahu cca 10 stran.
|
Doporučená literatura
|
-
BURKOT, S. Literatura polska w latach 1939?1999. Warszawa, 2002.
-
CIEŚLAK, T., PIETRYCH, K. Literatura polska 1990?2000, t. I, II. Krakow, 2003.
-
CZAPLIŃSKI, P. Polska do wymiany. Późna nowoczesność i nasze wielkie narracje. Warszawa, 2009.
-
CZAPLIŃSKI, P., ŚLIWIŃSKI, P. Literatura polska 1976?1998. Krakow, 2000.
-
DUNIN, K. Czytając Polskę. Warszawa, 2004.
-
FIUT, A. V Evropě, čili... Olomouc, 2001.
-
IWASIÓW, I. Gender dla średnio zaawansowanych. Warszawa, 2008.
-
JARZĘBSKI, J. Apetyt na Przemianę. Notatki o prozie współczesnej. Krakow, 1997.
-
Polityka literatury, red. Kinga Dunin. Polityka literatury, red. Kinga Dunin. Warszawa, 2009.
-
STABRO, S. Literatura polska 1944?2000 w zarysie. Krakow, 2002.
-
SZARUGA, L. Dochodzenie do siebie. Wybrane wątki literatury po roku 1989. Sejny, 1997.
-
TOMKOWSKI, J. Dwadzieścia lat z literaturą 1977?1996. Warszawa, 1998.
-
WARKOCKI, B. Homo Niewiadomo. Polska proza wobec odmienności. Warszawa, 2007.
|