Vyučující
|
-
Marek Pavel, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
České dějiny 16. - počátku 20. století. Vývoj písma od 16. století - bastardní, novogotické, humanistické a jeho rozeznávání. Četba písemných dokumentů z 16. až 20. století (půjde o české a německé dokumenty).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody samostatných akcí, Nácvik dovedností
|
Výstupy z učení
|
V předmětu bude kladen hlavní důraz na znalost novověké latinské paleografie a jejího vývoje v českých zemích. Posluchači se naučí číst základní typy písemností vzniklé na území nynější České republiky v období 16. až 20. století, jako jsou například prameny osobního charakteru (korespondence, deníky apod.), ale zejména velké množství evidenčních, pojišťovacích a vnitroinstitucionálních materiálů (katastry, soupisy obyvatel, matriky, urbáře, pozemkové knihy, svatební smlouvy, pozůstalostní inventáře, účty apod.). Tyto archivní prameny jsou většinou v pojednávaném období psány různými variantami novogotického písma (v češtině a němčině) a posléze také rozličnými druhy písma humanistického (nejdříve v románských jazycích, poté také v češtině a nakonec i v němčině). V kurzu bude kladen důraz hlavně na osvojení si variant českého a německého novogotického písma, jehož čtení působí neškolenému oku největší problémy.
Posluchači se naučí číst základní typy písemností vzniklé na území nynější České republiky v období 16. až 20. století, jako jsou například prameny osobního charakteru (korespondence, deníky apod.), ale zejména velké množství evidenčních, pojišťovacích a vnitroinstitucionálních materiálů (katastry, soupisy obyvatel, matriky, urbáře, pozemkové knihy, svatební smlouvy, pozůstalostní inventáře, účty apod.). Tyto archivní prameny jsou většinou v pojednávaném období psány různými variantami novogotického písma (v češtině a němčině) a posléze také rozličnými druhy písma humanistického (nejdříve v románských jazycích, poté také v češtině a nakonec i v němčině). V kurzu bude kladen důraz hlavně na osvojení si variant českého a německého novogotického písma, jehož čtení působí neškolenému oku největší problémy.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Posouzení zadané práce, Rozhovor
Zimní semestr je zakončen zápočtem. K jeho dosažení bude potřeba: 1) prokázat povšechnou orientaci v dějinách českého prostoru v letech 1500-1918 (čtyři krátké testy za semestr s povinnou docházkou, tj. každou třetí hodinu, na aspoň 50 %; všichni povinně přečtou práci Dějiny zemí Koruny české I-II, Praha 1992); 2) při ústním pohovoru na konci semestru předvést perfektní schopnost číst různé typy písma 16. až 19. století.
|
Doporučená literatura
|
-
čítanka. http://pvh.ff.cuni.cz/paleografie/welcome.htm (paleografická čítanka on-line).
-
čítanka. http://uhv.upce.cz/cs/paleograficka-citanka/ (paleografická čítanka prof. P. Vorla).
-
FRIEDRICH, G. Rukověť křesťanské chronologie. Praha, 1997.
-
HLAVÁČEK, I.; KAŠPAR, J.; NOVÝ, R. Vademecum pomocných věd historických. Praha, 1994.
-
HLEDÍKOVÁ, Z.; KAŠPAR, J. Paleografická čítanka. Praha, 2000.
-
KAŇÁK, B. Paleografické texty, Sešit č. 1-2, Olomouc 1994, 1999.
-
KAŠPAR, J. Novogotické písmo v Čechách v letech 1500-1750, AUC, Philosophica et historica 3-4, 1971, s. 111-159.
-
KAŠPAR, J. Soubor statí o novověkém písmu. Praha, 1993.
-
KAŠPAR, J. Školní písmo v Čechách v letech 1774-1932, Sborník Národního muzea v Praze, řada C, 17, 1972, s. 57-86. Praha, 1972.
-
KAŠPAR, J. Úvod do novověké latinské paleografie se zvláštním zřetelem k českým zemím, 1-2. Praha, 1987.
-
KOL. Dějiny zemí Koruny české I. a II., Praha 1992..
-
PÁTKOVÁ, H. Česká středověká paleografie, České Budějovice 2008.
-
POLÁK, S. Studium novověkého písma. Problémy paleografie, Vlastivědný sborník Podbrdska 7, 1973, s. 3-154.
-
ŠEBÁNEK, J. Pomocné vědy historické I. Paleografie. Učební texty VŠ, Praha, 1966.
|