Předmět: Současné trendy bádání

« Zpět
Název předmětu Současné trendy bádání
Kód předmětu UHV/STRB
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kubeš Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Historie jako objektivní věda, narativní, deskriptivní a událostní historie (Ranke a neorankeovci); krize historismu: Marx, Nietzsche, Lamprecht a jeho Deutsche Geschichte. 2. První vlivy sociologie a antropologie na historii okolo roku 1900: Durkheim, van Gennep, Weber, Turner etc. 3. Škola Annales: volání po interdisciplinaritě, dlouhém trvání a problémové historii. 4. Nové modernizační teorie: civilizační proces (Elias), vojenská revoluce (Roberts, Parker), sociální disciplinace (Oestreich), konfesionalizace. 5. Kritika modernismu, strukturalismus a lingvistický obrat na přelomu 60. a 70. let (de Saussure, Barthes, Derrida, Lévi-Strauss, White, Foucault, Derrida, Ricoeur, Chartier). 6. Další lekce "odjinud": antropologové a sociologové 2. půle 20. století (fenomenologie, Bourdieu a jeho teorie praxe, Geertz a symbolická antropologie, Latour a actor-network theory). 7. Mikrohistorické experimenty a zrod kulturní a historické antropologie v 80. letech (Ginzburg, Le Roy Ladurie, Darnton, Zemon Davis, van Dülmen a další). 8. Paměťová studia a prostorový obrat (sociolog Halbwachs; historik Nora a projekt Les Lieux de Mémoire, egyptolog Assmann, boom paměťových studií na poč. 3. tisíciletí). 9. Gender history, nebo dějiny feminity a dějiny maskulinity? (Butler, Connell, Schmale, Dinges etc.). 10. Dějiny civilizací: Spengler, Fukuyama, Huntington a Ferguson Quo vadis, mundus?

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s některými historickými směry současnosti, ale i jejich kořeny v 19. a 20. století. Pozornost bude věnována nejen vývoji historiografie od klasického historismu doby Leopolda Ranke až po zpochybnění samotných základů historie v druhé půli 20. století, ale i současné debatě o jejím směřování.
Student získá znalosti o základních trendech bádání a podpoří je četbou nejzajímavějších prací.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Posouzení zadané práce

Ke zkoušce se student dostaví se zápočtem ze STRBS. Zkouška bude ústní, student přinese seznam alespoň 10 titulů literatury, vytáhne si jednu z 10 otázek, které odpovídají tématickým celkům přednášek.
Doporučená literatura
  • BOURDIEU, P. Sociální prostor a symbolická moc, in: Cahiers du CeFReS, No. 8. Praha, s. 213 - 233, 1995.
  • BOURDIEU, P. Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998.
  • BURKE, P. Francouzská revoluce v dějepisectví. Škola Annales (1929-1985). Praha: NLN, 2005.
  • BUTLER, J. Trampoty s rodom. Feminizmus a podrývanie identity. Bratislava, 2003.
  • DÜLMEN, R. Historická antropologie. Praha, 2002.
  • ELIAS, N. O procesu civilizace, Díl 1-2.. Praha, 2007.
  • FOUCAULT, M. Dějiny sexuality I. Vůle l vědění; II. Užívání slastí; III. Péče o sebe.. Praha, 2003.
  • Fukuyama, F. Konec dějin a poslední člověk. Praha, 2002.
  • GEERTZ, C. Interpretace kultur. Praha: Slon, 2000.
  • Grenz, Stanley. Úvod do postmodernismu, Praha : Návrat domů 1997, 199 s..
  • IGGERS, G. Dějepisectví ve 20. století. Praha: NLN, 2002.
  • Michel de Certeau. Psaní dějin. Praha, 2011.
  • NIETZSCHE, F. Nečasové úvahy. Praha: Oikúmené, 2005.
  • Roland Barthes. Smrt autora. Aloze č.3. Praha, 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Soudobé dějiny (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Regionální (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Gender history (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Dějiny literární kultury (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Péče o kulturní dědictví (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Kulturně historická slavistika (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní