Vyučující
|
-
Kubeš Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Historie jako objektivní věda, narativní, deskriptivní a událostní historie (Ranke a neorankeovci); krize historismu: Marx, Nietzsche, Lamprecht a jeho Deutsche Geschichte. 2. První vlivy sociologie a antropologie na historii okolo roku 1900: Durkheim, van Gennep, Weber, Turner etc. 3. Škola Annales: volání po interdisciplinaritě, dlouhém trvání a problémové historii. 4. Nové modernizační teorie: civilizační proces (Elias), vojenská revoluce (Roberts, Parker), sociální disciplinace (Oestreich), konfesionalizace. 5. Kritika modernismu, strukturalismus a lingvistický obrat na přelomu 60. a 70. let (de Saussure, Barthes, Derrida, Lévi-Strauss, White, Foucault, Derrida, Ricoeur, Chartier). 6. Další lekce "odjinud": antropologové a sociologové 2. půle 20. století (fenomenologie, Bourdieu a jeho teorie praxe, Geertz a symbolická antropologie, Latour a actor-network theory). 7. Mikrohistorické experimenty a zrod kulturní a historické antropologie v 80. letech (Ginzburg, Le Roy Ladurie, Darnton, Zemon Davis, van Dülmen a další). 8. Paměťová studia a prostorový obrat (sociolog Halbwachs; historik Nora a projekt Les Lieux de Mémoire, egyptolog Assmann, boom paměťových studií na poč. 3. tisíciletí). 9. Gender history, nebo dějiny feminity a dějiny maskulinity? (Butler, Connell, Schmale, Dinges etc.). 10. Dějiny civilizací: Spengler, Fukuyama, Huntington a Ferguson Quo vadis, mundus?
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s některými historickými směry současnosti, ale i jejich kořeny v 19. a 20. století. Pozornost bude věnována nejen vývoji historiografie od klasického historismu doby Leopolda Ranke až po zpochybnění samotných základů historie v druhé půli 20. století, ale i současné debatě o jejím směřování.
Student získá znalosti o základních trendech bádání a podpoří je četbou nejzajímavějších prací.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Posouzení zadané práce
Ke zkoušce se student dostaví se zápočtem ze STRBS. Zkouška bude ústní, student přinese seznam alespoň 10 titulů literatury, vytáhne si jednu z 10 otázek, které odpovídají tématickým celkům přednášek.
|
Doporučená literatura
|
-
BOURDIEU, P. Sociální prostor a symbolická moc, in: Cahiers du CeFReS, No. 8. Praha, s. 213 - 233, 1995.
-
BOURDIEU, P. Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998.
-
BURKE, P. Francouzská revoluce v dějepisectví. Škola Annales (1929-1985). Praha: NLN, 2005.
-
BUTLER, J. Trampoty s rodom. Feminizmus a podrývanie identity. Bratislava, 2003.
-
DÜLMEN, R. Historická antropologie. Praha, 2002.
-
ELIAS, N. O procesu civilizace, Díl 1-2.. Praha, 2007.
-
FOUCAULT, M. Dějiny sexuality I. Vůle l vědění; II. Užívání slastí; III. Péče o sebe.. Praha, 2003.
-
Fukuyama, F. Konec dějin a poslední člověk. Praha, 2002.
-
GEERTZ, C. Interpretace kultur. Praha: Slon, 2000.
-
Grenz, Stanley. Úvod do postmodernismu, Praha : Návrat domů 1997, 199 s..
-
IGGERS, G. Dějepisectví ve 20. století. Praha: NLN, 2002.
-
Michel de Certeau. Psaní dějin. Praha, 2011.
-
NIETZSCHE, F. Nečasové úvahy. Praha: Oikúmené, 2005.
-
Roland Barthes. Smrt autora. Aloze č.3. Praha, 2006.
|