Interpretace a nadinterpretace: úvod do problematiky. Nebeská tělesa (komety) a jejich historická zobrazení. Lidská gesta, jejich typy, historická zobrazení a význam. Historická zobrazení přírodních katastrof (zemětřesení, povodně). Pamflety a letáky v raněnovověké Evropě a jejich poselství. Emblematika, historický vývoj, formy a významy. Právní (soudní) ikonografie a její symbolika v dějinách raněnovověké Evropy. Ideologie a rétorika fotografie (W. Benjamin, R. Barthes, S. Sontagová). Vilém Flusser a jeho uvažování o povaze fotografie. České dějiny 20. století v zrcadle karikatury (exkurs).
|
-
BARTHES, R. Světlá komora. Poznámka k fotografii. Praha, 2005.
-
Benjamin, W. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: Dílo a jeho zdroj.. Praha: Odeon., 1979.
-
COLLINI, S. (ed.). Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava: Archa, 1995.
-
DVORSKÝ, J.; CHADRABA, R. Votivní obraz Viléma Slavaty v Telči, in: Umění 38, 1990, č. 2, s. 128-140.
-
FLUSSER, V. Za filosofii fotografie. Praha: Hynek, 1994.
-
GOMBRICH, E. H. Vizuální obraz a jeho místo v komunikaci, in: Iluminae VII, 1995, č. 3 (19), s. 49-71. 1995.
-
KONEČNÝ, L. Mezi textem a obrazem. Miscellanea z historie emblematiky. Praha: Národní knihovna, 2002.
-
KONEČNÝ, L. Petr Pavel Rubens, Galileo Galilei a bitva na Bílé hoře, in: Ars baculum vitae. Sborník studií z dějin umění a kultury. K 70. narozeninám Prof. PhDr. Pavla Preisse, DrSc. Praha 1996, s. 139-142. Praha: Národní galerie, 1996.
-
KOZÁK, J.; KÁRNÍK, V. Rytiny vypovídající o katastrofických středoevropských zemětřeseních, in: Vesmír 68, 1989, č. 11, s. 637-638. 1989.
-
KOZÁK, J.; THOMPSON, M.-C. Historical Earthquakes in Europe. Zurich, 1981.
-
PANOFSKY, E. Význam ve výtvarném umění. Praha, 1981.
-
SLAVICKÁ, M.; FIALA, J. (eds.). Vilém Flusser. Moc obrazu. Výtvarné umění č. 3-4, 1996. 1996.
-
ŠRONĚK, M. (ed.). Vincenc Kramář, Zpustošení chrámu svatého Víta v roce 1619. (Fontes historiae artium, VI). Praha: Artefactum, 1998.
|