Vyučující
|
-
Panoch Pavel, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Manýristická architektura v Evropě a v českých zemích. Barokní architektura v Itálii (G. Guarini, F. Borromini, G. L. Bernini). Barokní architektura ve Francii, Anglii a ve střední Evropě (Ch. Wren, J. B. Fischer z Erlachu ad.). Barokní architektura v Čechách a na Moravě v 17. století (J. B. Mathey, vlaští stavitelé ad.). Barokní architektura v Čechách a na Moravě v 18. století (K. a K. I. Dientzenhoferové, J. B. Santini ad.). Klasicismus a empír: Evropa a české země. Romantické a historizující směry 19. století (neogotika, neorenesance, neobarok): Evropa a české země. Kořeny moderního architektonického hnutí: viktoriánské inženýrství, hnutí Arts and Crafts. Evropská secese (V. Horta, H. van de Velde, A. Gaudí, Ch. R. Mackintosh, O. Wagner a další). Secese v Čechách a na Moravě (D. Jurkovič, A. Balšánek, O. Polívka, J. Fanta). Individualistická moderna v Čechách a na Moravě (Jan Kotěra, O. Novotný, B. Waigant). Meziválečná architektura v českých zemích (funkcionalismus, moderní klasicismy, poetismus), SORELA (socialistický realismus) 50. let.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit posluchače se základním přehledem vývoje dějin evropské a české architektury od přelomu 16.-17. století až po období 1. poloviny 20. století. Výklad látky zdůrazňuje úlohu vůdčích umělců a soustředí se na ideový, kulturní a sociální kontext vzniku jednotlivých slohů, architektonických proudů a konkrétních děl.
Student získá základní orientaci v problematice vývoje dějin evropské a domácí architektury, osvojí si stylové atributy jednotlivých slohových období a seznámí se s jejich nejvýraznějšími tvůrčími osobnostmi.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
UHV/ZDA1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Posouzení zadané práce
Zkouška sestává z posouzení zpracované a odevzdané písemné ročníkové práce na jedno ze zadaných témat (rozsah min. 10 normostran s vědeckým aparátem) a z ústního pohovoru při kterém student prokáže znalost probírané látky (před ústní zkouškou student předloží zpracované konspekty k nejméně 8 přečteným knihám).
|
Doporučená literatura
|
-
BENEŠOVÁ, M. Česká architektura v proměnách dvou staletí. Praha: SPN, 1984.
-
FRAMPTON, K. Moderní architektura: kritické dějiny. Praha: Academia, 2004.
-
HUYGE, R. (ed.). Umění renesance a baroku. Praha: Odeon, 1970.
-
Kol. aut. Dějiny českého výtvarného umění II/1-2. Od počátku renesance do konce baroka. Praha: Academia, 1989.
-
PREISS, P. Panoráma manýrismu. Kapitoly o umění a kultuře 16. století. Praha: Odeon, 1974.
-
RAEBURN, M. (ed.). Dějiny architektury. Praha: Odeon, 1993.
-
ŠVÁCHA, R. Lomené, hranaté a obloukové tvary: Česká kubistická architektura 1911-1923. Praha: Gallery, 2001.
-
TOMAN, R. (ed.). Baroko. Architektura - Plastika - Malířství. Praha: Slovart, 1999.
|