Vyučující
|
-
Zahrádka Jaromír, RNDr. Ph.D.
-
Volek Josef, doc. Ing. CSc.
-
Linda Bohdan, doc. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Rozhodování a teorie her, historie, předmět disciplíny, John Von Neumanova formulace problému teorie her. Klasifikace rozhodovacích situací. Základní pojmy a definice I, maticová hra, symetrické hry, čistá strategie, smíšená strategie. Základní pojmy a definice II, optimální strategie, skin game, papír - kámen - nůžky, základní věta maticových her, minimax. Řešení maticových her I, ovládání hry, dominance, ekvivalentnost řešení maticových her s pomocí lineárního programování. Řešení maticových her II, metoda fiktivní hry, grafická metoda, 2n hry. Konečný neantagonistický konflikt dvou hráčů, nekooperativní teorie, kooperativní teorie, s přenosem a bez přenosu výhry. Poziční hry I, všeobecný model hry n osob v normálním tvaru, konečná hra n osob v normálním a rozvinutém tvaru. Poziční hry II, informace a informační množiny, účast přírody, klasifikace konečných her n hráčů v rozvinutém tvaru. Poziční hry III, čisté, smíšené strategie a strategie chování, nekooperativní a kooperativní teorie. Hry proti přírodě s rizikem, hry proti přírodě za neurčitosti. Aplikace teorie her v praxi, optimální strategie pro obálkové aukce, dva kooperující investoři, obecný model.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámení posluchačů s významnou disciplinou operačního výzkumu Teorií her a optimalizací rozhodování. Na jednoduchých příkladech maticových her bude vysvětlen postup vytváření matematických modelů rozhodovacích situací a metody jejich řešení.
Absolvent předmětu teorie her ovládá filosofii a přístup k vytváření matematických modelů konkrétních rozhodovacích situací, dokáže využít matematických metod k jejich řešení a určování optimální strategie účastníků rozhodovací situace.
|
Předpoklady
|
Znalosti teorie a pravděpodobnosti a lineárního programování v rozsahu obvyklém na vysokých školách ekonomického zaměření.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonu studenta
Zkouška má dvě části teoretickou a praktickou. Každou část musí současně student zvládnout aspoň na 51%.
|
Doporučená literatura
|
-
. ..
-
Baye,M.R. Managerial economics and business strategy. McGraw-Hill,2001, 2001.
-
Chobot, M.,Turnovcová, A. Modely rozhodovania v konfliktných situáciách a za neurčitosti. VŠE Bratislava, 2004.
-
Chobot,M. Teória hier. VŠE Bratislava, 2003.
-
J. Von Neumann, Morgenstern O. Theory of Games and Eeconomic Behaviour. Princenton University Press, 2004.
-
Jones, A.J. Game Theory: Mathematical Models of Conflict. J. Wiley, New York 1980, 1980.
-
Volek, J. Operační výzkum IV - Teorie her a optimální rozhodování. Univerzita Pardubice, skripta DFJP, 2004.
|