Vyučující
|
-
Maštálka Martin, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vznik a vývoj teorií regionálního rozvoje. Hlavní ekonomické teorie a jejich vliv na teorie regionálního rozvoje. Neoklasické a neoliberální teorie regionálního rozvoje. Teorie skupiny jádro - periferie. Strukturalistické přístupy. Kriticko-realistické přístupy. Institucionální směry. Současné období regionální politiky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Semestrální práce
- 38 hodin za semestr
- Sběr materiálu
- 25 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu)
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 75 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je provázání různých teorií přístupů k oblasti regionálního rozvoje. Seznámení s historickým vývoj přístupů k regionálnímu rozvoji napomáhá k lepšímu pochopení současných přístupů.
Student bude schopen identifikovat základní směry vývoje regionální politiky minulých let. Teoretické znalosti jsou mu rovněž základem pro pochopení současné regionální politiky EU a ČR.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Posouzení zadané práce, Analýza výkonu studenta
Zápočet bude udělen na základě docházky do cvičení, vypracování semestrální práce a absolvování závěrečné písemné zkoušky.
|
Doporučená literatura
|
-
Blažek, J. Regionální vývoj a regionální politika: hlavní přístupy v zemích západní Evropy. 1993.
-
BLAŽEK, J., UHLÍŘ, D. Teorie regionálního rozvoje. Karolinum, Praha, 2002.
-
HAMPL, M. a kol. Geografická organizace společnosti a transformační procesy v České republice. UK Praha, 1996.
-
HAMPL, M. a kol. Regionální vývoj: specifika české transformace, evropská integrace a obecná teorie. UK Praha, 2001.
|