Předmět: Základy Data Miningu

« Zpět
Název předmětu Základy Data Miningu
Kód předmětu USII/PZDM
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petr Pavel, doc. Ing. Ph.D.
  • Jirava Pavel, Ing. Ph.D.
  • Kašparová Miloslava, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Úvod do DM. Metodiky DM. Etapy a úkoly metodologie CRISP. Porozumění datům. Příprava dat k modelování. Základy tvorby modelů. Návrh modelu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody samostatných akcí, Pozorování, Demonstrace
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi data miningu (DM). Na úvodní část navazuje problematika definování cílů a technik pro DM, otázka výběru zdrojů dat a jejich přípravy pro modelování.
Student bude schopen definovat jednotlivé fáze DM projektu a jejich obsah. S využitím sw nástrojů bude umět řešit jednoduché úlohy v oblasti přípravy a dat a vybrat odpovídající metodu pro tvorbu modelu.
Předpoklady
Základy práce s databází, znalost matematiky v rozsahu předmětu 1. a 2. ročníku.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Posouzení zadané práce, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta

Požadavky k zápočtu: účast na cvičení (75%), zpracovat zadané úlohy na cvičení a semináři s úspěšností min. 60%, odevzdání semestrální práce podle zadání. Požadavky ke zkoušce (včetně formy zkoušky): ústní, písemná Obhájit případné otázky k semestrální práci a úspěšné absolvování písemné části zkoušky (min. 60%). Výsledné hodnocení je dané poměrem 40% cvičení a semináře, 60% obhajoba závěrečná práce a hodnocení z písemné a ústní části zkoušky.
Doporučená literatura
  • Berka, Petr. Dobývání znalostí z databází. Praha: Academia, 2003. ISBN 80-200-1062-9.
  • Berry, Michael J. A. Data mining techniques : for marketing, sales, and customer relationship management. Indianapolis: Wiley, 2004. ISBN 0-471-47064-3.
  • Berry, Michael J. A. Mastering data mining. New York: John Wiley & Sons, 2000. ISBN 0-471-33123-6.
  • Petr, Pavel. Data Mining.. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2006. ISBN 80-7194-886-1.
  • Petr, Pavel. Metody Data Miningu.. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2014. ISBN 978-80-7395-872-5.
  • Petr, Pavel. Metody Data Miningu.. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2015. ISBN 978-80-7395-873-2.
  • PYLE, D. Data Preparation for Data Mining. San Diego, Academic Press, 1999, 540 s.. San Diego, 1999.
  • RUD, O. L. Data Mining - Praktický průvodce dolováním dat pro efektivní prodej, cílený marketing a podporu zákazníků (CRM). Praha, Computer Press, 2001, 330 s.. 2001.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta ekonomicko-správní Studijní plán (Verze): Ekonomika veřejného sektoru (2016) Kategorie: Ekonomie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta ekonomicko-správní Studijní plán (Verze): Ekonomika a management podniku (2014) Kategorie: Ekonomie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta ekonomicko-správní Studijní plán (Verze): Ekonomika veřejného sektoru (2014) Kategorie: Ekonomie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta ekonomicko-správní Studijní plán (Verze): Ekonomika veřejného sektoru (2013) Kategorie: Ekonomie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta ekonomicko-správní Studijní plán (Verze): Ekonomika a management podniku (2015) Kategorie: Ekonomie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta ekonomicko-správní Studijní plán (Verze): Ekonomika a management podniku (2013) Kategorie: Ekonomie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní