Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Kurz se odehrává v oblasti Moravském krasu. Účastníci budou nejčastěji přespávat ve volné přírodě, resp. na vyhrazených tábořištích, případně podle počtu a počasí v nejlevnějším dostupném ubytování. Kurz probíhá za každého počasí. Témata: - sociální percepce - komunikace - konflikty, zvládání konfliktů - stres - zátěž a její zvládání - nácvik týmové spolupráce - duševní hygiena Kurzu se účastní jako externí lektor odborník z praxe, který předvede další názorné techny z vybrané oblasti témat. Studenti dále získají vhled do problematiky organizace zážitkových seminářů s možným přesahem jejich využití do vlastní praxe. V rámci kurzu je možno zapůjčit celou řadu knih přímo od vyučujícího, které se vztahují k dané problematice.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody samostatných akcí, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je formou zážitkového soustředění v přírodě poznávat a rozvíjet vybrané sociální kompetence. Vlivem interakce s prostředím poznávat vlastní chování a chování druhých v různých a často zátěžových situacích.
Student se naučí chápat podstatu klíčových jevů ovlivňující osobnost jedince - sebehodnocení, aspirační úroveň, stres a zátěž, konflikt. Bude reflektovat různé vzorce chování, které se objevují při skupinové práci a nahlédne do základů psychohygieny a seznámí se jak v praxi funguje zážitkový seminář.
|
Předpoklady
|
Duševní zdraví, schopnost nocování v přírodě a vybavení pro několikadenní pobyt v přírodě. Studentům je doporučeno individuální zdravotní pojištění. Důležité: S každým zájemcem před zapsáním předmětu bude realizován krátký motivační pohovor, který zároveň slouží studentům pro orientaci v předmětu a pro rozhodování, zda jsou schopni tento kurz absolvovat. Předmět není vhodný pro každého jeho absolvování s sebou nese zvýšenou zátěž v krátkém časovém úseku. Student si náklady spojené s účastí (cestovné, stravné a ubytování) plně hradí sám. Kurz se koná od čtvrtka do neděle a je třeba se přizpůsobit jeho rozvrhu. Vlastní vybavení pro pobyt v přírodě nezbytné. Student si předem prostuduje způsoby správného chování a základy pobytu v přírodě.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta, Rozhovor, Systematické pozorování
Zápočet bude udělen na základě účasti a plnění aktivit na blokovém semináři v přírodě. Studenti budou hodnoceni na základě zapojení do činností během kurzu, budou analyzovány jejich postoje, motivace, výkon a hodnocen nácvik dovedností.
|
Doporučená literatura
|
-
BEERMAN, S., SCHUBACH, M., TORNOW, O., E. Hry na semináře a workshopy. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-5514-4.
-
BERNE, E. Jak si lidé hrají. Praha, 2011. ISBN 978-80-736-992-7.
-
ČERNÝ, V. Řeč těla. Brno, 2012. ISBN 978-80266-0124-1.
-
KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. (eds.). Aplikovaná sociální psychologie III.. Praha, 2001. ISBN 80-247-0180-4.
-
MEDLÍKOVÁ, O. Lektorské dovednosti. Praha, 2013. ISBN 978-80-247-4336-3.
-
MOHAUPTOVÁ, E. Teambuilding. Praha, 2005. ISBN 978-80-7367-641-4.
-
NOVÁK, T. CAPPONI, V. Sám sobě psychologem. Praha, 2003. ISBN 80-85424-88-6.
-
PELÁNEK, R. Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0454-1.
-
SETON, E. T. Kniha lesní moudrosti. Praha, 1997. ISBN 80-239-6634-0.
-
STEWART, J. COUPER, D. Vyřešeno! 40 aktivit pro zvládání obtížných situací. Brno, 2008. ISBN 978-80-251-1899-3.
-
SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha, 2005. ISBN 978-80-7367-706-0.
-
VECHETA, V. Outdoor aktivity. Brno, 2009. ISBN 978-80-251-2650-9.
|