Tato diplomová práce se zabývá konkurenceschopností podniku, její analýzou a nástroji sloužícími k jejímu zvyšování. V teoretické části je charakterizována konkurenceschopnost, konkurenční strategie, metody hodnocení a nástroje zvyšování konkurenceschopnosti. Praktická část je zaměřena na představení firmy FILOGROUP a. s. a na analýzu současné konkurenceschopnosti podniku. Následně je posouzen vliv moderních nástrojů na konkurenceschopnost podniku a jsou navržena rozšíření použití moderních nástrojů v podniku.
Annotation in English
This thesis deals with the competitiveness, its analysis and tools for its increasing. The theoretical part describes competitiveness, competitive strategies, evaluation methods and tools for increasing competitiveness. The practical part is focused on introduction of the company FILOGROUP a. s. and analysis of the current competitiveness of the company. Subsequently, the impact of modern instruments on the competitiveness of the company is assessed and extensions of the use of modern tools in the company are proposed.
Keywords
Konkurenceschopnost, analýza, PESTLE, SWOT, moderní nástroje
Keywords in English
Competitiveness, analysis, PESTLE, SWOT, modern tools
Length of the covering note
72 s.
Language
CZ
Annotation
Tato diplomová práce se zabývá konkurenceschopností podniku, její analýzou a nástroji sloužícími k jejímu zvyšování. V teoretické části je charakterizována konkurenceschopnost, konkurenční strategie, metody hodnocení a nástroje zvyšování konkurenceschopnosti. Praktická část je zaměřena na představení firmy FILOGROUP a. s. a na analýzu současné konkurenceschopnosti podniku. Následně je posouzen vliv moderních nástrojů na konkurenceschopnost podniku a jsou navržena rozšíření použití moderních nástrojů v podniku.
Annotation in English
This thesis deals with the competitiveness, its analysis and tools for its increasing. The theoretical part describes competitiveness, competitive strategies, evaluation methods and tools for increasing competitiveness. The practical part is focused on introduction of the company FILOGROUP a. s. and analysis of the current competitiveness of the company. Subsequently, the impact of modern instruments on the competitiveness of the company is assessed and extensions of the use of modern tools in the company are proposed.
Keywords
Konkurenceschopnost, analýza, PESTLE, SWOT, moderní nástroje
Keywords in English
Competitiveness, analysis, PESTLE, SWOT, modern tools
Research Plan
Cílem práce je posoudit a zhodnotit vliv moderních nástrojů na zvyšování konkurenceschopnosti a jejich využitelnost. Posouzení a zhodnocení bude provedeno na základě dostupných dat, vycházejících z analýzy současné konkurenceschopnosti podniku a jednotlivých moderních nástrojů. Součástí práce bude také návrh na širší uplatnění těchto nástrojů.
Osnova:
- Charakteristika tradičních a moderních nástrojů zvyšování konkurenceschopnosti.
- Analýza aktuální konkurenceschopnosti vybraného podniku.
- Posouzení vlivu moderních nástrojů na konkurenceschopnost podniku.
- Návrh možného využití moderních nástrojů v podniku.
Research Plan
Cílem práce je posoudit a zhodnotit vliv moderních nástrojů na zvyšování konkurenceschopnosti a jejich využitelnost. Posouzení a zhodnocení bude provedeno na základě dostupných dat, vycházejících z analýzy současné konkurenceschopnosti podniku a jednotlivých moderních nástrojů. Součástí práce bude také návrh na širší uplatnění těchto nástrojů.
Osnova:
- Charakteristika tradičních a moderních nástrojů zvyšování konkurenceschopnosti.
- Analýza aktuální konkurenceschopnosti vybraného podniku.
- Posouzení vlivu moderních nástrojů na konkurenceschopnost podniku.
- Návrh možného využití moderních nástrojů v podniku.
Recommended resources
DAVID, Fred R. Strategic management: concepts and cases. 13th ed. New Jersey: Prentice Hall, 2011, 290 s. ISBN 978-0-13-612098-8.
JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Strategický marketing: strategie a trendy. 2., rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013, 362 s. ISBN 978-80-247-4670-8.
KOŽENÁ, Marcela. Environmentální aspekty konkurenceschopnosti podniku. Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-039-2.
MAGRETTA, Joan Michael Porter. jasně a srozumitelně: o konkurenci a strategii. 1. vyd. Praha: Management Press, 2012, 231 s. ISBN 978-80-7261-251-2.
ZUZÁK, Roman. Strategické řízení podniku. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 172 s. ISBN 978-80-247-4008-9.
Recommended resources
DAVID, Fred R. Strategic management: concepts and cases. 13th ed. New Jersey: Prentice Hall, 2011, 290 s. ISBN 978-0-13-612098-8.
JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Strategický marketing: strategie a trendy. 2., rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013, 362 s. ISBN 978-80-247-4670-8.
KOŽENÁ, Marcela. Environmentální aspekty konkurenceschopnosti podniku. Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-039-2.
MAGRETTA, Joan Michael Porter. jasně a srozumitelně: o konkurenci a strategii. 1. vyd. Praha: Management Press, 2012, 231 s. ISBN 978-80-7261-251-2.
ZUZÁK, Roman. Strategické řízení podniku. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 172 s. ISBN 978-80-247-4008-9.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
illustrations, graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
V úvodních minutách obhajoby student představil ve své prezentaci diplomovou práci s názvem Moderní nástroje zvyšování konkurenceschopnosti podniku. Cílem práce bylo posoudit a zhodnotit vliv moderních nástrojů na zvyšování konkurenceschopnosti a jejich využitelnost.
Po prezentaci student reagoval na otázky z posudku vedoucího práce:
1. Organizační struktura uvedené firmy Filogroup, a.s. bude se v čase měnit - narůstat nebo bude v podstatě stejná?
2. V části 5.1.4 Technologické faktory je uvedeno, že je možný postupný nárůst modernizace a nástup automatizace. V jakém tempu k němu bude docházet u uvedené firmy?
3. Sleduje management podniku sám nějakým způsobem konkurenceschopnost společnosti?
Následně student reagoval na otázky oponenta, které jsou uvedené v posudku:
1. V kapitole 2 byly teoreticky charakterizovány následující metody hodnocení konkurenceschopnosti: marketingový audit, benchmarking, balanced scorecard, SWOT analýza, finanční analýza, PESTLE analýza, BCG matice, matice GE, SPACE analýza, Argentiho model a Porterův model pěti sil. Proč však byly v kapitole 5 pro hodnocení současné konkurenceschopnosti podniku použity pouze tři metody (PESTLE analýza, finanční analýza a Porterova analýza pěti sil)?
2. V podkapitole 5.1 byla provedena PESTLE analýza. Jakým způsobem byla provedena, respektive, kdo se podílel na identifikaci jednotlivých faktorů, popřípadě, jakým způsobem byla PESTLE analýza objektivizována?
3. Na obrázku 18 (s. 53) je znázorněn vývoj úrokové sazby PRIBOR. Může diplmomant zdůvodnit, jaký může mít vývoj úrokové sazby PRIBOR dopad na analyzovaný podnik, respektive, jak ho analyzovaný podnik může využít ke zvýšení jeho konkurenceschopnosti?
4. V podkapitole 6.2 autor z hlediska dlouhodobého výhledu navrhuje aplikaci technologií Průmyslu 4.0. Může diplomant specifikovat konkrétní technologie vhodné pro analyzovaný podnik, které by měly vést ke zvýšení jeho konkurenceschopnosti?
5. V podkapitole 6.2 diplomant navrhuje intenzivnější spolupráci se středními školami, zejména formou odborných praxí pro studenty, kdy jako nejvhodnější střední školu identifikoval Střední školu uměleckoprůmyslovou Ústí nad Orlicí. Je nabídka odborných praxí dostatečnou motivací pro potenciální zaměstnance podniku, popřípadě by dimplomant navrhl ještě další možnosti spolupráce se středními školami? Jaké?\par
Následovala rozprava, během které členové komise položili následující dotazy:
1. Na straně 57 uvádíte bankrotní modely. Proč jste nevyužil i bonitní?
2. Proč zrovna tyto modely, když se částečně překrývají z pohledu predikce bankrotu?
3. Jak jste vybral zkoumaný podnik?\par