Cílem diplomové práce je představit otázku nekázně žáků v souvislosti se strategiemi, které učitelé anglického jazyka mohou využít pro udržování kázně žáků ve vyučovacích hodinách anglického jazyka. Účelem první části diplomové práce je poskytnout teoretický základ potřebný pro následný výzkum. V souvislosti s otázkou udržování kázně při vyučování angličtiny vymezuje teoretická část klíčové pojmy, jimiž jsou kázeň a nekázeň žáků, a popisuje různé psychologické přístupy, které vedou k eliminaci nekázně, společně s preventivními a intervenčními strategiemi. Právě preventivními strategiemi, především efektivním vyučováním učitelů angličtiny se práce zabývá podrobněji. Následná praktická část představuje mnohopřípadovou studii, jejímž cílem bylo zjistit, jaké strategie učitelé angličtiny využívají pro prevenci a eliminaci nekázně žáků na typické základní škole. Výzkum byl proveden za pomoci dotazníků pro učitele a prostřednictvím pozorování hodin anglického jazyka.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to introduce the issue of pupil misbehaviour in connection with the strategies the English teachers may use for maintaining the discipline of learners in ELT lessons. The purpose of the first part of the thesis is to provide theoretical background necessary for the follow-up research. In relation to the issue of maintaining discipline in ELT the theoretical part defines the key words such as social behaviour, classroom discipline and pupil misbehaviour, and describes different psychological approaches towards the modification of social behaviour of learners together with preventative and intervention strategies. The emphasis is laid on the former strategies, in particular, on effective teaching in ELT lessons, which is dealt with in more details in the thesis. The following practical part presents a multi-case study which was aimed at investigating what strategies the English teachers use for dealing with the problem behaviour of learners at a typical basic school. For this purpose, two research tools were utilized, including questionnaires for teachers and observations.
English language teaching (ELT), classroom discipline, pupil misbehaviour, preventative strategies, intervention strategies, teacher?s professional competence, effective teaching
Rozsah průvodní práce
117 s. (218 880 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Cílem diplomové práce je představit otázku nekázně žáků v souvislosti se strategiemi, které učitelé anglického jazyka mohou využít pro udržování kázně žáků ve vyučovacích hodinách anglického jazyka. Účelem první části diplomové práce je poskytnout teoretický základ potřebný pro následný výzkum. V souvislosti s otázkou udržování kázně při vyučování angličtiny vymezuje teoretická část klíčové pojmy, jimiž jsou kázeň a nekázeň žáků, a popisuje různé psychologické přístupy, které vedou k eliminaci nekázně, společně s preventivními a intervenčními strategiemi. Právě preventivními strategiemi, především efektivním vyučováním učitelů angličtiny se práce zabývá podrobněji. Následná praktická část představuje mnohopřípadovou studii, jejímž cílem bylo zjistit, jaké strategie učitelé angličtiny využívají pro prevenci a eliminaci nekázně žáků na typické základní škole. Výzkum byl proveden za pomoci dotazníků pro učitele a prostřednictvím pozorování hodin anglického jazyka.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to introduce the issue of pupil misbehaviour in connection with the strategies the English teachers may use for maintaining the discipline of learners in ELT lessons. The purpose of the first part of the thesis is to provide theoretical background necessary for the follow-up research. In relation to the issue of maintaining discipline in ELT the theoretical part defines the key words such as social behaviour, classroom discipline and pupil misbehaviour, and describes different psychological approaches towards the modification of social behaviour of learners together with preventative and intervention strategies. The emphasis is laid on the former strategies, in particular, on effective teaching in ELT lessons, which is dealt with in more details in the thesis. The following practical part presents a multi-case study which was aimed at investigating what strategies the English teachers use for dealing with the problem behaviour of learners at a typical basic school. For this purpose, two research tools were utilized, including questionnaires for teachers and observations.
English language teaching (ELT), classroom discipline, pupil misbehaviour, preventative strategies, intervention strategies, teacher?s professional competence, effective teaching
Zásady pro vypracování
Diplomandka se ve své práci bude zabývat problematikou zajišťování kázně ve výuce anglického jazyka. V teoretické části nejprve definuje základní pojmy (kázeň, spolupracující / nespolupracující chování, rušivé chování žáka) a uvede, jak na problematiku nahlížejí různé psychologické školy myšlení. Dále bude diplomandka diskutovat strategie udržování kázně, preventivní i intervenční, a to s ohledem na specifika výuky anglického jazyka. Cílem vlastního empirického šetření realizovaného na základní škole bude prostřednictvím dotazovacích technik a pozorování zjistit, jaké strategie učitelé anglického jazyka pro prevenci a eliminaci rušivého chování žáků využívají.
Zásady pro vypracování
Diplomandka se ve své práci bude zabývat problematikou zajišťování kázně ve výuce anglického jazyka. V teoretické části nejprve definuje základní pojmy (kázeň, spolupracující / nespolupracující chování, rušivé chování žáka) a uvede, jak na problematiku nahlížejí různé psychologické školy myšlení. Dále bude diplomandka diskutovat strategie udržování kázně, preventivní i intervenční, a to s ohledem na specifika výuky anglického jazyka. Cílem vlastního empirického šetření realizovaného na základní škole bude prostřednictvím dotazovacích technik a pozorování zjistit, jaké strategie učitelé anglického jazyka pro prevenci a eliminaci rušivého chování žáků využívají.
Seznam doporučené literatury
AUGER, Marie-Thérese, BOUCHARLAT, Christiane. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005, ISBN 80-7178-907-0
BENDL, Stanislav. Ukázněná třída. Praha: Triton, 2005, ISBN 80-7254-624-4
CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 2006, ISBN 80-7367-118-2
ČÁP, Jan, MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-643-X
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, ISBN 80-85931-79-6
JOHNSON, Karen E. Understanding language teaching. Boston: Heinle & Heinle, c1999, ISBN 0-8384-6690-7
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005, ISBN 80-7178-945-3
LANGOVÁ, Marta, VACÍNOVÁ Marie. Jak se to chováš?! Praha: Emaptie, 1994, ISBN 80-901618-5-5
MALAMAH-THOMAS, Ann. Classroom Interaction. Oxford: Oxford University Press, 1987, ISBN 0 19 437131 X
UNDERWOOD, Mary. Effective class management. NY: Longman, 1987, ISBN 0-582-74622-1
Seznam doporučené literatury
AUGER, Marie-Thérese, BOUCHARLAT, Christiane. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005, ISBN 80-7178-907-0
BENDL, Stanislav. Ukázněná třída. Praha: Triton, 2005, ISBN 80-7254-624-4
CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 2006, ISBN 80-7367-118-2
ČÁP, Jan, MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-643-X
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, ISBN 80-85931-79-6
JOHNSON, Karen E. Understanding language teaching. Boston: Heinle & Heinle, c1999, ISBN 0-8384-6690-7
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005, ISBN 80-7178-945-3
LANGOVÁ, Marta, VACÍNOVÁ Marie. Jak se to chováš?! Praha: Emaptie, 1994, ISBN 80-901618-5-5
MALAMAH-THOMAS, Ann. Classroom Interaction. Oxford: Oxford University Press, 1987, ISBN 0 19 437131 X
UNDERWOOD, Mary. Effective class management. NY: Longman, 1987, ISBN 0-582-74622-1