This thesis deals with the issue of teaching English pronunciation to young learners with the focus on accuracy. The stress is put on the pupils at the age from eight to eleven attending the third, fourth and fifth grades of a primary school. In the theoretical part, basic characteristics of English pronunciation are introduced. Then, the author of this thesis defines the term young learners and states basic specifics of the target age group. In the following chapters of the theoretical part the author mentions suitable techniques and activities used for improving English pronunciation and then she gives a summary of common pronunciation errors of Czech learners. The practical part of this thesis is aimed at young learners´ pronunciation errors and the ways how these errors can be corrected. The stress is put also on the use of various activities and the time spent by working on them. On the basis of classroom observations the author proposes other activities which can be used for improving learners´ pronunciation.
Anotace v angličtině
Tato diplomová práce se zabývá zvukovou podobou a osvojením anglického jazyka se zaměřením na přesnost u žáků mladšího školního věku. Hlavní zřetel je kladen na žáky ve věku od osmi do jedenácti let navštěvující třetí, čtvrté a páté ročníky základních škol. V teoretické části, autorka nejdříve představuje základní charakteristiky anglické výslovnosti. Poté je definován termín ?žák mladšího školního věku? a uvedeny jsou rovněž specifika zvolené věkové skupiny žáků. V následujících kapitolách autorka uvádí vhodné techniky a aktivity sloužící k osvojení a rozvoji anglické výslovnosti a shrnuje časté chyby, které jsou typické v anglické výslovnosti pro české žáky. Praktická část diplomové práce je zacílena na chyby ve výslovnosti žáků mladšího školního věku a způsoby, jak mohou být tyto chyby opraveny. Důraz je rovněž kladen na využití aktivit v hodinách a čas, který jednotlivým aktivitám žáci věnují. Na základě observací ve zvolených třídách základní školy autorka navrhuje další aktivity, které je možné využít k osvojení a rozvoji anglické výslovnosti žáků.
Klíčová slova
pronunciation, young learners, errors, motivation,
This thesis deals with the issue of teaching English pronunciation to young learners with the focus on accuracy. The stress is put on the pupils at the age from eight to eleven attending the third, fourth and fifth grades of a primary school. In the theoretical part, basic characteristics of English pronunciation are introduced. Then, the author of this thesis defines the term young learners and states basic specifics of the target age group. In the following chapters of the theoretical part the author mentions suitable techniques and activities used for improving English pronunciation and then she gives a summary of common pronunciation errors of Czech learners. The practical part of this thesis is aimed at young learners´ pronunciation errors and the ways how these errors can be corrected. The stress is put also on the use of various activities and the time spent by working on them. On the basis of classroom observations the author proposes other activities which can be used for improving learners´ pronunciation.
Anotace v angličtině
Tato diplomová práce se zabývá zvukovou podobou a osvojením anglického jazyka se zaměřením na přesnost u žáků mladšího školního věku. Hlavní zřetel je kladen na žáky ve věku od osmi do jedenácti let navštěvující třetí, čtvrté a páté ročníky základních škol. V teoretické části, autorka nejdříve představuje základní charakteristiky anglické výslovnosti. Poté je definován termín ?žák mladšího školního věku? a uvedeny jsou rovněž specifika zvolené věkové skupiny žáků. V následujících kapitolách autorka uvádí vhodné techniky a aktivity sloužící k osvojení a rozvoji anglické výslovnosti a shrnuje časté chyby, které jsou typické v anglické výslovnosti pro české žáky. Praktická část diplomové práce je zacílena na chyby ve výslovnosti žáků mladšího školního věku a způsoby, jak mohou být tyto chyby opraveny. Důraz je rovněž kladen na využití aktivit v hodinách a čas, který jednotlivým aktivitám žáci věnují. Na základě observací ve zvolených třídách základní školy autorka navrhuje další aktivity, které je možné využít k osvojení a rozvoji anglické výslovnosti žáků.
Klíčová slova
pronunciation, young learners, errors, motivation,
Diplomandka se ve své práci zaměří na jeden z aspektů rozvoje komunikativní kompetence v anglickém jazyce u žáků mladšího školního věku, a to na zvukovou podobu cílového jazyka a její osvojování. V teoretické části práce bude nejprve diskutovat specifika procesů osvojování cizího jazyka u žáků této věkové skupiny, dále stručně a s ohledem na cíl práce představí vybrané charakteristiky anglické výslovnosti. Následně diplomandka shrne chyby v anglické výslovnosti typické pro české mluvčí a uvede typy učebních aktivit pro osvojení si správné výslovnosti.
Cílem empirického šetření bude prostřednictvím observací zjistit, jaké aktivity učitelé používají pro výuku výslovnosti u žáků mladšího školního věku, jaké nepřesnosti se ve výslovnosti žáků vyskytují a jaké způsoby korekce těchto nepřesností učitelé využívají.
Zásady pro vypracování
Diplomandka se ve své práci zaměří na jeden z aspektů rozvoje komunikativní kompetence v anglickém jazyce u žáků mladšího školního věku, a to na zvukovou podobu cílového jazyka a její osvojování. V teoretické části práce bude nejprve diskutovat specifika procesů osvojování cizího jazyka u žáků této věkové skupiny, dále stručně a s ohledem na cíl práce představí vybrané charakteristiky anglické výslovnosti. Následně diplomandka shrne chyby v anglické výslovnosti typické pro české mluvčí a uvede typy učebních aktivit pro osvojení si správné výslovnosti.
Cílem empirického šetření bude prostřednictvím observací zjistit, jaké aktivity učitelé používají pro výuku výslovnosti u žáků mladšího školního věku, jaké nepřesnosti se ve výslovnosti žáků vyskytují a jaké způsoby korekce těchto nepřesností učitelé využívají.
Seznam doporučené literatury
O´Connor, J.D.: Better English Pronunciation, CUP 1980, ISBN: 0-521-23152-3
Laroy, C.: Pronunciation, OUP 1995, ISBN: 0-194-37087-9
Baker, A.: Introducing English Pronunciation, CUP 1982, ISBN:0-521-28580-1
Baker, A.: Tree or Three? An elementary pronunciation course. CUP 2006, ISBN: 0-521-68527-3
Kenworthy, J.: Teaching English Pronunciation, Longman, 1993, ISBN: 0-582-74621-3
Kelly, G.: How to teach Pronunciation, Longman 2001, ISBN: 0-582-42975-7
Bowen, T., Marks, J.: The pronunciation book. Student centred activities for pronunciation work, Longman 1992, ISBN: 0-582-06491-0
Celce-Murcia, M., Brinton, D., Goodwing, J.: Teaching pronunciation, CUP 1996, ISBN: 0-521-40695-1
Hancock, M.: Pronunciation Games, CUP 1996, ISBN: 0-521-46735-7
Dalton, C., Seidlhofer, B.: Pronunciation, OUP 1995, ISBN: 0-194-37197-2
Seznam doporučené literatury
O´Connor, J.D.: Better English Pronunciation, CUP 1980, ISBN: 0-521-23152-3
Laroy, C.: Pronunciation, OUP 1995, ISBN: 0-194-37087-9
Baker, A.: Introducing English Pronunciation, CUP 1982, ISBN:0-521-28580-1
Baker, A.: Tree or Three? An elementary pronunciation course. CUP 2006, ISBN: 0-521-68527-3
Kenworthy, J.: Teaching English Pronunciation, Longman, 1993, ISBN: 0-582-74621-3
Kelly, G.: How to teach Pronunciation, Longman 2001, ISBN: 0-582-42975-7
Bowen, T., Marks, J.: The pronunciation book. Student centred activities for pronunciation work, Longman 1992, ISBN: 0-582-06491-0
Celce-Murcia, M., Brinton, D., Goodwing, J.: Teaching pronunciation, CUP 1996, ISBN: 0-521-40695-1
Hancock, M.: Pronunciation Games, CUP 1996, ISBN: 0-521-46735-7
Dalton, C., Seidlhofer, B.: Pronunciation, OUP 1995, ISBN: 0-194-37197-2