Teoretická část diplomové práce představuje celkový koncept hodnocení, zahrnujíc definice, typy, funkce a prostředky hodnocení, zde zejména soustředí na testování a různé typy testů. Dále je uvedena definice motivace, následují podstatné přístupy k teorii motivace, typy motivace a základní tipy, které slouží k vyvolání a udržení motivace u studentů. V závěru teoretické části je nabídnut názor na spojení, které se nachází mezi hodnocením a motivací, podložen teorií týkající se obou konceptů.
Praktická část obsahuje výzkum, který poskytuje vhled do reality hodnocení a motivace, ať už z hlediska studentů, učitelů či pozorovatele (autora diplomové práce). K výše zmíněnému účelu byly zvoleny observace, dotazníky s otevřenými otázkami pro učitele a dotazníky s výběrem z několika možností pro žáky.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this diploma thesis presents the concept of evaluation, including the definition, types, forms, functions and tools of evaluation, which focus on testing and different types of tests. Further, the concept and evaluation of communicative competence are discussed.
Hereafter, the definition of motivation is introduced, followed with the essential approaches that underlie motivation, types of motivation and basic tips how to evoke and maintain motivation among students. Finally, the theoretical part offers an opinion on the link that exists between evaluation and motivation, based on the theory of both concepts.
The practical part contains a research which provides an insight into reality of evaluation and motivation, from the points of view of the students, teachers and the author of this diploma thesis. To the above mentioned purpose, observations, questionnaires with open question for the teachers and questionnaires with multiple choice for the students were chosen.
Klíčová slova
KLÍČOVÁ SLOVA: hodnocení, typy, formy a funkce hodnocení, nástroje hodnocení, motivatice, různé přístupy k motivaci, typy motivace, vztah mezi hodnocením a motivací
Klíčová slova v angličtině
KEY WORDS: evaluation, types, forms and functions of evaluation, tools of evaluation, motivation, various approaches to motivation, types of motivation, the connection between evaluation and motivation
Rozsah průvodní práce
66 s.
Jazyk
AN
Anotace
Teoretická část diplomové práce představuje celkový koncept hodnocení, zahrnujíc definice, typy, funkce a prostředky hodnocení, zde zejména soustředí na testování a různé typy testů. Dále je uvedena definice motivace, následují podstatné přístupy k teorii motivace, typy motivace a základní tipy, které slouží k vyvolání a udržení motivace u studentů. V závěru teoretické části je nabídnut názor na spojení, které se nachází mezi hodnocením a motivací, podložen teorií týkající se obou konceptů.
Praktická část obsahuje výzkum, který poskytuje vhled do reality hodnocení a motivace, ať už z hlediska studentů, učitelů či pozorovatele (autora diplomové práce). K výše zmíněnému účelu byly zvoleny observace, dotazníky s otevřenými otázkami pro učitele a dotazníky s výběrem z několika možností pro žáky.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this diploma thesis presents the concept of evaluation, including the definition, types, forms, functions and tools of evaluation, which focus on testing and different types of tests. Further, the concept and evaluation of communicative competence are discussed.
Hereafter, the definition of motivation is introduced, followed with the essential approaches that underlie motivation, types of motivation and basic tips how to evoke and maintain motivation among students. Finally, the theoretical part offers an opinion on the link that exists between evaluation and motivation, based on the theory of both concepts.
The practical part contains a research which provides an insight into reality of evaluation and motivation, from the points of view of the students, teachers and the author of this diploma thesis. To the above mentioned purpose, observations, questionnaires with open question for the teachers and questionnaires with multiple choice for the students were chosen.
Klíčová slova
KLÍČOVÁ SLOVA: hodnocení, typy, formy a funkce hodnocení, nástroje hodnocení, motivatice, různé přístupy k motivaci, typy motivace, vztah mezi hodnocením a motivací
Klíčová slova v angličtině
KEY WORDS: evaluation, types, forms and functions of evaluation, tools of evaluation, motivation, various approaches to motivation, types of motivation, the connection between evaluation and motivation
Zásady pro vypracování
Diplomová práce si klade za cíl postihnout vztah mezi hodnocením žáka a jeho motivací k učení ve výuce anglického jazyka v prostředí školní třídy; zohledněny přitom budou principy a cíle probíhající kurikulární reformy.
V teoretické části práce budou nejprve vymezeny základní koncepty, tj. hodnocení a motivace; dále budou analyzovány různé teorie motivace na základě relevantních psychologických myšlenkových škol (tj. zejména behavioristická, humanistická a kognitivní psychologie, zvláště pak konstruktivistické a sociálně konstruktivistické teorie), a to s ohledem na specifika motivace v cizojazyčné výuce. Rovněž bude diskutována teorie hodnocení cizojazyčné komunikativní kompetence a její nástroje.
Praktická část diplomové práce bude prezentovat vlastní výzkumnou sondu, zaměřenou na vzájemný vztah procesů a výsledků hodnocení žáka a jeho motivace k učení. Využita bude smíšená metodologie (analýza dokumentů, dotazníkové šetření, případně rozhovor atp.).
Zásady pro vypracování
Diplomová práce si klade za cíl postihnout vztah mezi hodnocením žáka a jeho motivací k učení ve výuce anglického jazyka v prostředí školní třídy; zohledněny přitom budou principy a cíle probíhající kurikulární reformy.
V teoretické části práce budou nejprve vymezeny základní koncepty, tj. hodnocení a motivace; dále budou analyzovány různé teorie motivace na základě relevantních psychologických myšlenkových škol (tj. zejména behavioristická, humanistická a kognitivní psychologie, zvláště pak konstruktivistické a sociálně konstruktivistické teorie), a to s ohledem na specifika motivace v cizojazyčné výuce. Rovněž bude diskutována teorie hodnocení cizojazyčné komunikativní kompetence a její nástroje.
Praktická část diplomové práce bude prezentovat vlastní výzkumnou sondu, zaměřenou na vzájemný vztah procesů a výsledků hodnocení žáka a jeho motivace k učení. Využita bude smíšená metodologie (analýza dokumentů, dotazníkové šetření, případně rozhovor atp.).
Seznam doporučené literatury
Rea-Dickins,P. Germaine,K. - Evaluation
Kolář,Z. Šikulová,R. - Hodnocení žáků
Průcha,J. - Pedagogická evaluace
Košťálová, H. - Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení
Slavík,J. - Hodnocení v současné škole
Matulík,R. Richards,E. - Contemporary system of evaluation at Czech elemantary schools
Seznam doporučené literatury
Rea-Dickins,P. Germaine,K. - Evaluation
Kolář,Z. Šikulová,R. - Hodnocení žáků
Průcha,J. - Pedagogická evaluace
Košťálová, H. - Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení
Slavík,J. - Hodnocení v současné škole
Matulík,R. Richards,E. - Contemporary system of evaluation at Czech elemantary schools